منو
موتور خانه تاسیسات
موتور خانه تاسیسات

یکشنبه 22 اردیبهشت 1398

0 1736 637

موتور خانه تاسیسات

موتور خانه تاسیسات با توجه به نوع کاربری ساختمان و نظر مهندس طراح می بایستی به شکل مناسب ساخته شود که بتواند بخشی از تجهیزات زیر را (بسته به موارد مورد نیاز ) در خود جای دهد.همراه ما باشید تا با تجهیزات موتورخانه و ساختمان آن آشنا شوید.

موتور خانه تاسیسات : موتور خانه مرکزی در کلیه ساختمانهای مسکونی بلند مرتبه یا ساختمان های تجاری - آموزشی – رفاهی - درمانی و بهداشتی و صنعتی به عنوان قلب آن واحد تلقی می شود. بنابراین در طراحی – ساخت و انتخاب ونصب تجهیزات و راه اندازی و نگهداری و بهره برداری از آنها باید نهایت دقت را به عمل آورد . 

موتور خانه با توجه به نوع کاربری ساختمان و نظر مهندس طراح می بایستی به شکل مناسب ساخته شود که بتواند بخشی از تجهیزات زیر را (بسته به موارد مورد نیاز ) در خود جای دهد.
 

تجهیزات موتورخانه


تجهیزات موتورخانه شامل موارد زیر می باشد.

۱-دیگ ها اعم از دیگ های آب گرم –داغ یا بخار
۲-مبرد ها یا سردکننده ها اعم از چیلر های ضربه ای –دورانی یا جذبی
۳-تجهیزات تصفیه آب و سختی گیر و تولید آب صنعتی
۴-کمپرسور ها
۵-پمپ ها در انواع مختلف آن
۶-منابع ذخیره آب
۷-منابع آب بهداشتی اعم از کویلی (بخار یا آب داغ یا الکتریکی )یا دو جدراه ها
۸-منابع انبساط
۹- مبدل های حرارتی اعم از مبدل های بخار یا آب داغ و گرم
۱۰-لوله ها در اندازه های متفاوت
۱۱-آهن آلات مورد نیاز ساخت انواع نگهدارنده
۱۲-شیر آلات در اندازه و انواع مختلف
۱۳-عایق کاری لوله ها و تجهیزات
۱۴-نصب علایم هشدار دهنده و هدایت کننده
۱۵-مخازن سوخت
۱۶-تجهیزات اختصاصی ویا خاص مانند سیستم تولید خلا، سیستم تولید گاز های طبیعی و اکسیژن و...
۱۷-منبع سوخت روزانه
۱۸-تجهیزات اعلام و اطفا حریق
۱۹-تجهیزات برق اضطراری
۲۰-برج خنک کننده
 

ساختمان موتورخانه


ساختمان موتور خانه باید به گونه ای باشد که ابعاد آن بتواند تجهیزات مورد نیاز را در خود جای دهد و پیش بینی فضای کافی در اطراف تجهیزات به منظور انجام تعمیرات لازم شده باشد.

ارتفاع موتور خانه باید به اندازه ای باشد که بتوان لوله کشی در سطوح مختلف و همچنین نصب تجهیزات و تعمیرات،‌ تعویض قطعات را به راحتی انجام داد.

موتور خانه باید دارای یک شبکه کانالی دقیق تخلیه آب در کف باشد که به وسیله شبکه های مناسب روی آن پوشش داده شود تا در مواقعی که نیاز به تخلیه و سرویس و تعمیر تجهیزات است بتوان آب آنها را به راحتی نخلیه نمود.

هوای داخل موتور خانه باید طوری تهویه شود که هم هوای مورد نیاز تجهیزات مانند بویلر ها تامین شده و هم اوپراتور ها بتوانند به راحتی در آنها کار انجام دهند.

در ساختمان موتور خانه می بایستی محلی جهت استقرار اوپراتور ها که به صورت شبانه روزی بایستی در محل باشند و همچنین محلی جهت احداث یک کارگاه کوچک جهت ( انباری) برای نگهداری ابزار آلات مورد نیاز و نگهداری لوازم و قطعات یدکی خیلی ضروری پیش بینی شود .
همچنین  درها و راهرو های خروجی موتور خانه ها باید طوری ساخته و طراحی شود که پرسنل موتور خانه در مواقع ضروری بتوانند به راحتی و با کمترین اتلاف وقت از آن محل ها خارج شوند.

موتور خانه تاسیسات

فونداسیون در موتورخانه


فوندانسیون دستگاهها و تجهیزات موتور خانه می بایستی طوری ساخته شود که از هر طرف دستگاه ۱۰ سانتیمتر بیشتر باشد
  و نیز دارای بلندی ۱۰ سانتیمرت هم باشد.
 

آرایش و جانمایی و نصب تجهیزات موتورخانه

 

۱-دسترسی به دستگاه ها و تجهیزات جهت  تعمیرات و تعویض راحت باشد.
۲-اوپراتور ها بتوانند به راحتی تجهیزات را مورد بازبینی و بررسی قرار دهند.
۳-فواصل دستگاه ها و تجهیزات نسبت به یکدیگر به اندازه ای باشد که حجم موتور خانه را بیش از حد بزرگ ننماید و نیز از نظر اقتصادی به کارگیری لوازم جانبی نیزتوجیه فنی و اقتصادی داشته باشد.
۴-در آرایش دستگاه های موتورخانه می بایستی حداقل ۵ مشخصه زیر رعایت گردد:
الف-قسمت دیگ ها با تجهیزات گرمایش که تعمیرات کلیه و لوازم و تجهیرات تولید گرما در یک محل جانمایی و مستقر شوند.
ب-بخش چیلر ها  و یا تجهیزات سرباز که تعمبرات کلیه و لوازم و تجهیزات تولید سرما در یک محل جانمایی و مستقر شوند.
ج-بخش انتقال دهنده سرمایش و گرمایش مانند پمپ ها و تجهیزات مشابه جانمایی و مستقر شوند.
د-بخش تهیه آب صنعتی و تجهیزات جانبی مانند کلکتور های آب بهداشتی و سیستم اطفا حریق جانمایی و مستقر شوند.
ه-تابلو های الکتریکی توزیع نیروی برق می بایستی در محل جداگانه جانمایی شوند.
 

تعریف موتورخانه تاسیسات


موتور خانه ها معمولا داری تجهیزات و دستگاه هایی می باشند که در چند سیکل بسته عملیاتی کار میکنند که در اینجا اجمالآ به شرح عملکرد آن می پردازیم .
 

سیستم تولید بخار


آب شهر ابتدا وارد موتورخانه شده و در قسمت کلکتور آب سرد به چند قسمت تقسیم می شود که یک خط آن به سمت سختی گیر،جهت تهیه آب نرم برای تغذیه اولیه دیگ بخار هدایت می شود (مشخصات آب نرم جهت مصرف در دیگ بخار در مبحث جداگانه توضیح داده خواهد شد )آب سرد پس از ورود به سختی گیر و از دست دادن سختی خود وارد مخزن دی اریتور شده و از آنجا توسط پمپ دیگ بخار می شود. آب دیگ بخار توسط حرارت ناشی ار کار کردن مشعل ها به بخار تبدیل می شود(در مورد انواع بخار ها مختصر اینکه سه نوع بخار با فشار پایین – با فشار متوسط و با فشار بالا در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که در اینجا منظور ما بخار اشباع و پایین 150 Psig می باشد. بخار با فشار ۱۵۰ پوند در ساعت از دیگ بخار خارج و به سمت کلکتور مربوطه هدایت می شود .از کلکتور بخار متناسب با نقاط مصرف، فشار و مقدار بخار مورد نیاز برای مصرف مختلف لوله های مختلفی جدا شده و به ایستگاه های تقلیل فشار هدایت می شود.
یکی از ایستگاه های تقلیل فشار ایستگاهی است که فشار و مقدار بخار مورد نیاز جهت مصرف دستگاه مبرد جذبی یا ابزروبشن را تامین می کند ،‌همان طور که می دانید هر ایستگاه تقلیل فشار از شیر قطع وصل – صافی – شیر اطمینان –جدا کننده شیر تقلیل فشار – تله های بخار و شیر کنار گذار تشکیل شده است ، بخار تولید شده در دیگ بخار پس از تقلیل فشار وارد بر ابزروبشن شده و پس از ازدست دادن انرژی حرارتی خود جهت تغلیظ مایع لیتوم بروماید بخاربه آب تبدیل شده و از طریق تله های بخار به سمت منبع آبی کندانس هدایت می شود ، کلیه تله های بخار در سایر قسمت ها نیزآب  حاصل از تقطیر بخار را به منبع کندانس هدایت می کند ،‌آب داخل منبع کندانس توسط پمپ های مورد نیاز به دی اریتور هدایت شده و در آنجا پس از از دست دادن اکسیژن مجددآ توسط پمپ های دیگ بخار به دیگ بخار تزریق می گردد و مجددا سیکل تولید بخار تکرار می گردد.

در دستگاه های مبرد جذبی Absorobtiencgller چهارسیکل یا مدار شامل اوپراتور–ابزروبر-کندانسور و ژنراتور وجود دارد.
در مدار اوپراتور آبی که برای ساختمان و یا مصرف کننده ها جهت سرمایش می بایستی سرد شود در داخل لوله ها 
(تیوپ) در قسمت اواپراتور جریان یافته و مایع مبرد توسط افشانک  ها روی لوله ها ریخته یا پاشیده می شود و به دلیل وجود خلا بسیار بالا ۶ میلیمتر جیوه ، آب در درجه حرارت کمتر تبخیر گردیده و باعث سرد شده لوله تغذیه ساختمان می شود.
بخار حاصل از تبخیر مایع مبرد توسط محلول لیتیم بروماید (Lit br) غلیظ جذب می گردد و لیتیم بروماید غلیظ ‌، رقیق می شود که جهت تغلیظ مجدد آب توس پمپ به قسمت های بالای دستگاه یا پمپ می گردد که در قسمت فوقانی (ژنراتور دستگاه)مایع رقیق تر شده لیتیم بروماید درمجاورت لوله های بخار داغ شده و آب آن تبخیر گردیده و لیتیم بروماید غلیظ شده داغ پس از سرد شدن مجددا به قسمت ابزروبر ، جهت جذب آب بر می گردد و بخارات آب تبخیر شده و ژنراتور توسط آب برج خنک کن (کندانسور) تقطیر گشته و مجددا به قسمت اوپراتور جهت سرد کردن لوله های ساختمان بر می گردد و این چهار سیکل مرتبآ در حال تکرار می باشند.
 

راهنمای خرید تجهیزات موتور خانه تاسیسات در بامین تهویه


مشاورین شرکت بامین تهویه امکان راهنمای خرید تجهیزات موتور خانه تاسیسات را به مشتریان محترم دارا میباشد.
فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تمامی اطلاعات فنی و تصاویر تجهیزات موتور خانه تاسیسات  را با نازل ترین قیمت ها جهت مقایسه دستگاهها و خرید آسان، خارج از محدوده زمانی و مکانی و به آسان ترین روش ممکن را در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. 



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر