منو
دی اریتور چیست؟
دی اریتور چیست؟

دوشنبه 4 بهمن 1400

0 1254 87

دی اریتور چیست؟

دی اریتور یا هوازدا دستگاهی است که جهت حذف گازهای نامحلول در آب از سیکل بخار مورد استفاده قرار می گیرد و به دلایل زیر از آن در سیکل هیدرولیکی بخار بویلرهای بخار استفاده می شود.استفاده از دی اریتور در سیکل بویلرهای بخار می تواند باعث جلوگیری از خورندگی و اکسیداسیون لوله های بخار و کندانس و از همه مهمتر خود بویلر بخار شود و همچنین باعث افزایش راندمان بویلرها و بهبود ظرفیت بخاردهی و کیفیت بخار خروجی گردد. در ادامه مقاله نیز به بررسی دی اریتور چیست ؟می پردازیم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با معرفی انواع دی اریتور و نصب آن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. دی اریتور چیست ؟(Deaerator)
  2. انواع دی اریتور از نظر روش هوازدایی
  3. مشخصات دی اریتور با سینی غربالی
  4. دی اریتور اسپری شونده ( نازل فنری )
  5. نکات مهم در استفاده و نصب دی اریتور
  6. ساختمان انواع دی اریتور
  7. فشار و دمای دی اریتور

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های دی اریتور، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های دی اریتور به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

دی اریتور چیست ؟) Deaerator)

دی اریتور Deaerator یا هوازدا دستگاهی است که جهت حذف گازهای نامحلول در آب از سیکل بخار مورد استفاده قرار می گیرد و به دلایل زیر از آن در سیکل هیدرولیکی بخار بویلرهای بخار استفاده می شود.

1-وجود گازهای حل شده در آب مثل اکسیژن و دی اکسید کربن و ... می تونند باعث اکسیداسیون و خوردگی و زنگ زدن سطوح داخلی لوله های دیگ و آسیب رسیدن به لوله های کندانسون در اثر خوردگی شود همچنین اکسیژن موجود در آب مصرفی در دیگ بخار در حد فاصل فاز مایع و فاز بخار ( گاز ) باعث ایجاد حفره های موضعیpitting ) )می گردد که ترکیدن حباب های گاز یکی از عوامل آسیب دیدگی دیگ های بخار است.

نمودار زیر میزان حلالیت اکسیژن در آب را نشان میدهد.میزان حلالیت اکسیژن در آب2-ترکیب دی اکسید کربن با آب می تواند ایجاد دی اکسید کربنیک کند که این اسید کربنیک باعث انحلال سطوح فلزی و زنگ زدگی در دیگ می گردد.

3-در صنایع ( بخصوص صنایع غذایی) در فرایندهایی که بخار به منظور از بین بردن بو ( بوزدایی)استفاده می شود وجود اکسیژن نه تنها عامل بوزدایی را مختل می کند بلکه با اکسیداسیون در محصول می تواند خودش باعث ایجاد بو شود.

4-وجود  اکسیژن و دی اکسید کربن در سیکل بخار علاوه بر خوردگی و اکسیداسیون می تواند باعث پدیده کاویتاسیون در فید پمپ ( پمپ تغذیه دیگ بخار ) شود.

5-یکی از دلایل مهم استفاده از دی اریتور علاوه بر آنچه گفته شد جلوگیری از به وجود آمدن شوک حرارتی در بویلر بخار است چرا که دی اریتور وظیفه پیش گرمایش آب تغذیه فید پمپ را نیز به عهده دارد و این پیش گرمایش علاوه بر افزایش راندمان بویلر افزایش دبی جمی بخار خروجی با کیفیت بالا شود.

دی اریتور ممکن است به سه صورت نصب گردد و کار کند.

  1. فشار منفی ( شرایط خلاء)
  2. فشار اتمسفریک
  3. در شرایط تحت فشار

انواع دی اریتور از نظر روش هوازدایی

  1. دی اریتور بسته به مکانیزم هوازدایی می توانند به چهار نوع تقسیم شوند.
  2. دی اریتور با اسپری بخار ( تماس بخار و آب به صورت پاششی )
  3. دی اریتور با سینی های غربالی
  4. دی اریتور با سینی فنجانکی
  5. دی اریتور با بستر آکنده ( packed bad)

بطور معمول آب کندانس شده بخار ورودی از دیگ به دستگاه ( مخزن دی اریتور ) به صورت غیر همجهت ( جریان مخالف ) وارد برج هوا زدا ( قسمت برجسته و گنبدی شکل دی اریتور ) می شوند.

آب برگشتی از مخزن کندانس که معمولا دمای حدود 80 درجه دارد با تماس مستقیم با بخار دمایش افزایش یافته و همانطور که می دانید با افزایش دمای مایعات ( بخصوص آب) ضریب حلالیت کاهش یافته و گازها اکسیژن و دی اکسید کربن ( بطور کلی گازهای خورنده) به فاز بخار منتقل شده و در قسمت بالایی برج دی اریتور جمع شده و توسط شیر تعبیه شده در آنجا از سیکل بخار خارج می شوند.این شیر یا بصورت دستی فعال می شود یا اینکه از مکانیزم های اتوماتیک باعث  خروج گازها می گردد.

انشعابی از لوله بخار از بلوبرها به قسمت زیرین دی اریتور وارد شده که این لوله داخل مخزن دارای منافذی جهت خروج بخار است که علاوه بر گرمایش آب باعث تجزیه حرارتی بی کربنات ها شده و آنها را به سمت بالای دی اریتور جهت خروج هدایت می کند.

دمای آب خروجی از دی اریتور جهت تغذیه فید پمپ (Feed pump) دیگ بخار تابع نوع دی اریتور می باشد و معمولا در محدوده دمایی زیر است.

1-نوع خلاء دمایی در محدوده  90-70 درجه سانتی گراد

2- نوع اتمسفریک دمای 100-90 درجه سانتی گراد

3-نوع تحت فشار دمای 104-103 درجه سانتی گراد

پیشنهاد مطالعه: نحوه انتخاب دیگ بخار

مشخصات دی اریتور با سینی غربالی

دی اریتور شامل موارد زیر بوده و می توان در شکل موارد را مشاهده کرد.

مشخصات دی اریتور با سینی غربالی

1-برج تبادل گاز :

بدنه سینی ها و کلاهک های برج تبادل گاز از فولاد زنگ نزن ساخته می شود . آب ورودی به بالای برج تبادل گاز دی اریتور وارد شده و بخار قسمت پایینی برج تبادل توسط نازل های مناسب به صورت یکنواخت در سطوح برج توزیع می شود تا جداسازی گاز انجم شود.

2-مخزن ذخیره :

این مخرن که از ورق فولادی ساخته شده و اکثرا به صورت افقی ساخته می شود از سمت داخل با اپوکسی مقاوم در برابر حرارت پوشش داده می شود تا از بروز خوردگی ممانعت گردد. این مخزن به سیستم کنترل سطح آب،مانومتر،دماسنج،شیشه آب نما،لوله سرریز و لوله گرم کننده  و مغشوش کننده آب کندانسون و دریچه بازدید مجهز است و با کاهش سطح آب کنترل کننده سطح به پمپ کندانس فرمان وصل داده و سطح آب مخزن در حد مناسب همواره باقی می ماند.

یک لوله بخار با رگولاتور کاهنده فشار در صورت لزوم و تجهیزات ایمنی وارد مخزن شده و باعث اغتشاش آب شده و که در جداسازی گاز از مایع مناسب و ضروری است .مشخصات دی اریتور با سینی غربالیدر ضمن مخزن مجهز به یک شیر اطمینان حساس در برابر فشار است که در صورت نیاز ایمنی مخزن تامین می گردد.

آب میک آپ ( آب جبرانی ) نیز به دی اریتور وارد می شود و اکثرا از قسمت بالای برج تبادل گاز وارد می شود.

در قسمت زیرین مخزن دی اریتور خروجی به سمت فید پمپ دیگ بخار قرار دارد که آب هوازدایی شده را به تغذیه دیگ بخار می رساند.

دی اریتور اسپری شونده ( نازل فنری )

این نوع که با اسپری بخار و اسپری آب کندانس در جهت مخالف یکدیگر به جداسازی هوا می پردازد به شرح زیر کار می کند.آب کندانس از یک سمت و از بالای مخزن دی اریتور وارد شده و توسط نازل های اسپری به سمت پایین اسپری می شود.دی اریتور اسپری شونده ( نازل فنری )بخار نیز از قسمت پایین وارد شده و از اسپری های کف مخزن با فشار به سمت بالا حرکت می کند در قسمت زیرین اسپری آب کندانس یک بافل جداکننده قرار دارد که وظیفه جداسازی آب پیش گرمایش از آب هوازدایی شده را دارد در بالای مخزن لوله های ونت جهت خروج هوا وجود دارد که گازها از آن خارج می گردد.

در قسمت زیرین آب به سمت فیدپمپ هدایت می شود تا بویلر را تغذیه کند.

نکات مهم در استفاده و نصب دی اریتور

1-جهت جلوگیری از اتلاف حرارتی بهتر است سطح مخزن و برج تبادل گاز دی اریتور ها توسط عایق حرارتی پوشیده شود.

2-جهت جلوگیری از به وجود آمدن پدیده کاویتاسیون و همچنین تامین فشار مثبت مکش در پمپ تغذیه بویلر بخار بهتر است دی اریتور در سطحی بالاتر از غیر پمپ و حتی سطح مایع درون دیگ بخار نصب شود.

3-اگر تخلیه هوا به صورت اتوماتیک نیست روزانه اقدام به پرچ گردن گازهای نامحلول و جداشده کنید و همچنین در صورت نیاز از محلول های جاذب اکسیژن در آب استفاده شود که پرکاربردترین آنها کربو هیدازین و سولفیت سدیم و هیدرازین هستند البته مواد دیگری نیز وجود دارند که بسته به شرایط کارکرد دیگ بخار می تون از آنها نیز استفاده کرد. مثلا اتیلن دی آمین  تترا استیک اسید (EDTA) و ....

با جمع بندی موارد ذکر شده می توان این چنین نتیجه گیری کرد که استفاده از دی اریتور در سیکل بویلرهای بخار می تواند باعث جلوگیری از خورندگی و اکسیداسیون لوله های بخار و کندانس و از همه مهمتر خود بویلر بخار شود و همچنین باعث افزایش راندمان بویلرها و بهبود ظرفیت بخاردهی و کیفیت بخار خروجی گردد.

ساختمان انواع دی اریتور

ساختمان انواع دی اریتور

فشار و دمای دی اریتور

فشار و دمای دی اریتور

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع دستگاه دی اریتور Deaerator را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر