منو
علت گرم نشدن رادیاتور ها
علت گرم نشدن رادیاتور ها

پنجشنبه 25 آذر 1400

0 1301 208

علت گرم نشدن رادیاتور ها

رادیاتور یکی از پر کاربردترین سیستم های گرمایشی در ایران به شمار می رود که وسیله ای برای انتقال گرمای آب (سیال) به محیط می باشد. رادیاتور همانند سایر تاسیسات گرمایشی ممکن است گاهی به جهت وجود نقص در سیستم پکیج یا خود رادیاتور عملکرد درستی نداشته و به دلایل مختلف سرد شود.
در این مقاله از وبسایت بامین تهویه علت گرم نشدن رادیاتور را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار داده ایم. اگر شما نیز تا کنون با این مشکل مواجه شده اید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با چرا رادیاتور گرم نمیشود؟با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. گرم نشدن رادیاتور بر اثر هوا گرفتن رادیاتور
  2. چرا رادیاتور هوا میگیرد؟
  3. علت هواگرفتن رادیاتور پکیج
  4. هواگیری رادیاتور
  5. گرم نشدن رادیاتور بر اثر متوقف شدن جریان آب در رادیاتور
  6.  گرم نشدن رادیاتور بر اثر کاهش بیش از حد جریان آب در رادیاتور
  7. گرم نشدن رادیاتور بر اثر وجود جریان آب سرد در رادیاتور
  8.  گرم نشدن رادیاتور بر اثر کاهش فشار استاتیک
  9.  گرم نشدن رادیاتور به دلیل طراحی اشتباه و انتخاب تجهیزات نامناسب
  10. راهنمای خرید بهترین رادیاتور

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع رادیاتور، و مقایسه قابلیت های هر برند و کاربری هر یک از مدل های رادیاتور به لینک زیر مراجعه نمایند.

رادیاتورها از لوازم توزیع انرژی حرارتی هستند که گرمای منتقل شده به محیط توسط سیال واسطه مانند آب یا بخار یا روغن را  در محیط توزیع میکنند. در حقیقت رادیاتور یک مبدل حرارتی بوده که سیال گرم کننده در آن ، آب گرم یا بخار و سیال گرم شونده هوای محیط است و انتقال حرارت در این مبدل حرارتی به روش تابشی و جریان همرفت طبیعی ( بدون دخالت فن یا عامل مکانیکی ) صورت میپذیرد.

رادیاتور یکی از پر کاربردترین سیستم های گرمایشی در ایران به شمار می رود که همانند سایر تاسیسات گرمایشی ممکن است گاهی به جهت وجود نقص در سیستم پکیج یا خود رادیاتور عملکرد درستی نداشته و به دلایل مختلف سرد شود.

در این مقاله از وبسایت بامین تهویه علت گرم نشدن رادیاتور را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار داده ایم. اگر شما نیز تا کنون با این مشکل مواجه شده اید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گرم نشدن رادیاتور به دو دلیل عمده است که هر کدام از این علل میتواند منشا متفاوتی داشته باشد.

  1. اگر به هر دلیل جریان سیال گرم کننده متوقف و یا محدود شود، در این صورت رادیاتور دیگر گرمای مطلوب را نخواهد داشت مانند زمانی که رادیاتور هوا گرفته و هوای محبوس شده مانع سیرکوله آب میشود .
  2. اگر سیال جریان خوبی داشته باشد ولی فاقد انرژی حرارتی و دمای مناسب جهت توزیع حرارت باشد، باز هم رادیاتور سرد خواهد شد مانند زمانی که دیگ آبگرم یا پکیج حرارتی از کار افتاده باشد و آب سرد در لوله ها جریان داشته باشد.

در این مقاله برخی از علل شایع گرم نشدن رادیاتور ها که میتوانند ناشی از هر دو عامل فوق باشند به طور مختصر، و با نگاه به علت و منشا اصلی بررسی میشوند.

گرم نشدن رادیاتور بر اثر هوا گرفتن رادیاتور

یکی از شایع ترین علت های گرم نشدن رادیاتور ها ، وجود هوا در داخل رادیاتور یا لوله های ارتباطی میباشد. وجود هوا میتواند منجر به سرد شدن کامل رادیاتور و یا سرد بودن بخشی از آن شود. اگر بخش ابتدایی از یک رادیاتور گرم و بخش انتهایی آن سرد باشد به طور قطع میتوان گفت که دلیل گرم نشدن رادیاتور وجود هوا است.

چرا رادیاتور هوا میگیرد؟

هوا گرفتن یک سیستم حرارت مرکزی به دلایل گوناگون و امری اجتناب ناپذیر است ولی راه حل های رفع  آن معمولا ساده و کم هزینه است هوا گرفتن سیستم علاوه بر جلوگیری از گرم شدن رادیاتور باعث بروز برخی مشکلات دیگر نظیر ایجاد سر و صدا در خطوط لوله ، بروز واکنش شیمیایی بین اکسیژن و آهن و زنگ زدگی ، عدم کارکرد صحیح پمپهای سیرکولاتور و ... خواهد شد.

علت هواگرفتن رادیاتور پکیج

برخی از علل هوا گرفتن سیستم حرارت مرکزی به شرح ذیل میباشد.

در یک سیستم حرارت مرکزی تمامی لوله ها و مبدل های حرارتی مملو از آب بوده و فضای خالی وجود ندارد حال فرض کنیم بر اثر نشتی بخشی از آب سیستم تخلیه شود ، آب جایگزین توسط سیستم تغذیه که عمدتا از طریق فلوتر منبع انبساط است سریعا جایگزین میگردد . حال اگر به هر دلیل کسری آب توسط منبع انبساط تامین نشود ، فضای خالی شده از آب توسط هوا پر میشود . اگر سیستم حرارت مرکزی با موتورخانه بوده و در چندین طبقه اجرا شده باشد ، شروع هوا گرفتن و سرد شدن سیستم از طبقات بالایی خواهد بود . نتیجه اینکه وجود نشتی در یک سیستم و پر نشدن آب خارج شده از سیستم، یکی از علل گرم نشدن رادیاتور است .

اگر در یک سیستم حرارت مرکزی از دو فلز غیر همجنس در محل تولید و توزیع آب گرم استفاده شود، مثلا در کنار یک پکیج با مبدلی از جنس مس، از رادیاتور با جنس فلز دیگری مثلا  آلومینیم استفاده شود، گردش و برخورد آب با این دو فلز غیر همجنس باعث بروز واکنش و تولید گاز میشود. معمولا در اینگونه سیستم ها در چند سال اول پدیده هواگیری مکررا اتفاق افتاده و پس از چند سال کاهش یافته و برطرف میشود. گاهی اوقات برخی از سرویس کاران این مساله را به اشتباه ناشی از نشتی سیستم دانسته و باعث صرف هزینه بی مورد میشوند.هوای داخل رادیاتور
در یک سیستم حرارت مرکزی برای هواگیری صحیح ابتدا بهتر است پمپ سیرکولاتور خاموش شود و پس از گرم شدن سیستم هواگیری را انجام داد . اگر از سیستم موتورخانه و در چندین طبقه استفاده میشود میبایست ترتیب هواگیری از طبقات پایین به بالا باشد.

هواگیری رادیاتور

ورود یا تولید هوا در یک رادیاتور خود به علل گوناگون صورت میپذیرد که مورد بررسی خواهد گرفت اما برای تخلیه هوای موجود در رادیاتور معمولا در بالای رادیاتور و در قسمت مقابل ورود آب گرم به رادیاتور ، یک شیر هواگیری تعبیه میشود که میتوان از این قسمت هوای سیستم را تخلیه نمود . این شیر با آچار مخصوص خود قابل باز و بسته شدن است.
شیر هواگیری رادیاتور

باید توجه نمود که هواگیری از این قسمت صرفا برای هوای موجود در داخل رادیاتور بوده و اگر هوا از طریق خطوط لوله و رایزرها وارد لوله کشی شود از این ناحیه به خوبی تخلیه نمیشود و به همین جهت معمولا هم در داخل موتورخانه و هم در انتهای رایزرهای عمودی شیرهای هواگیری دستی و یا اتوماتیک نصب میشود که مانع ورود هوای سیستم به داخل رادیاتور ها میگردد . هوا در سیستم حرارت مرکزی همیشه در بالاترین قسمت لوله یا رادیاتور جمع میشود بنابراین شیرهای هواگیری نیز در این نواحی نصب میشوند.

برای تخلیه مناسب هوا و گردش صحیح آب ، رادیاتور حتما باید به صورت تراز نصب شود اگر رادیاتور تراز نباشد هوای به جای آنکه در قسمت بالای رادیاتور جمع شده و از طریق شیر هواگیری تخلیه شود، در قسمت ابتدایی و میانی رادیاتور قرار میگیرد و مانع گردش آب و رسیدن هوا به شیر هواگیری رادیاتور میشود.

بیشتر بخوانید. نصب رادیاتور

گرم نشدن رادیاتور بر اثر متوقف شدن جریان آب در رادیاتور

برای گرم ماندن رادیاتور و انتقال حرارت مناسب از رادیاتور ، برقراری جریان پیوسته ی آب گرم در داخل رادیاتور ضروری است . جریان آب به دلایل گوناگون میتواند متوقف گردد . مثلا اگر گردش آب در یک سیستم به صورت اجباری و با پمپ باشد ، از کار افتادن پمپ باعث توقف جریال سیال و سرد شدن رادیاتور میگردد . یا اگر در مسیر لوله کشی بین رادیاتور و منبع تولید حرارت (پکیج یا دیگ) شیر ارتباطی وجود داشته باشد و بسته شود باز هم جریان آب گرم متوقف و رادیاتور سرد میشود . بسته بودن شیر ورود و خروج آب گرم به رادیاتور نیز میتواند باعث توقف جریان آب در رادیاتور گردد .

همانطور که در مباحث قبلی اشاره شده در یک سیستم حرارت مرکزی آب بر اثر نیروی مکانیکی پمپ یا نیروی گرانشی ناشی از گرم و سرد شدن آب (پدیده ترموسیفون) سیرکوله میشود . اگر منبع تولید حرارت مانند دیگ یا پکیج در تراز پایین تری نسبت به رادیاتور ها قرار بگیرد ، گرم و سرد شدن آب موجب حرکت طبیعی آب خواهد شد اما اگر رادیاتور ها در تراز هم سطح با منبع تولید حرارت و یا پایین تر از آن قرار گیرد ، جریان آب فقط به صورت مکانیکی و با استفاده از پمپ خواهد بود . در این صورت به محض کوچکترین وقفه در کارکرد پمپ سیرکولاتور ، جریان آب متوقف و رادیاتور سرد خواهد شد . برخی اوقات در ساختمانهای چند طبقه مشاهده میشود که رادیاتورهای طبقه همکف یا زیر زمین سرد و رادیاتور طبقات بالایی گرم است . در این صورت نیز میتوان بروز مشکل در پمپ سیرکولاتور را محتمل دانست .

خرابی پمپ سیرکولاتور میتواند ناشی از بریده شدن کوپلینگ یا شفت ، سوختن الکتروموتور ، گیرپاژ مکانیکی ، شکستگی پروانه پمپ و مانند آن باشد که در این صورت نیز جریال سیال متوقف شده و یا کاهش دبی پیدا میکند و رادیاتور سرد میشود.
پمپ سیرکوله رادیاتور
گاهی اوقات هواگرفتگی شدید در خطوط لوله و پمپ های سیرکولاتور نیز موجب انسداد کامل جریان آب در داخل رادیاتور میگردد باید توجه نمود این نوع هوا گرفتگی سیستم ، با هواگیری از رادیاتور قابل رفع نیست . برای گرفتن هوای خود پمپ های سیرکولاتور میبایست ، پمپ حتما در حالت خاموش قرار گیرد و سپس هواگیری انجام شود . هوا گیری خطوط لوله نیز باید از مرتفع ترین قسمت لوله کشی انجام شود .

در یک سیستم حرارت مرکزی ممکن است همواره مقداری مواد جامد حل نشده ناشی از زنگ زدگی یا سرباره های جوش و مانند آن به همراه آب در جریان باشد ، اگر مقدار این مواد معلق زیاد شود و این مواد به نقطه ای از مدار که در آنجا قطر لوله یا معبر عبوری کم ، و سرعت سیال نیز کاهش یافته برسد ، متوقف شده و از آب جدا شده و در مدار رسوب میکند . ممکن است به مرور زمان این مواد در قسمت رسوب کرده سفت شده و باعث انسداد جریان سیال گردد . در این صورت نیز مسیر عبور سیال متوقف خواهد شد . معمولا این مساله در قسمت های انتهایی مسیر لوله کشی اتفاق میافتد .

گرم نشدن رادیاتور بر اثر کاهش بیش از حد جریان آب در رادیاتور

اگر دبی جریانی سیال در مدار کاهش یابد میتواند موجب سرد شدن نسبی و یا کامل رادیاتورها گردد . تمامی علل برشمرده شده در قسمت قبل که موجب توقف جریان سیال در مدار و سرد شدن رادیاتور میشدند ، میتوانند باعث کاهش جریان و دبی سیال گردند اما در این بین موضوع خرابی پمپ سیرکولاتور و و رسوب مواد جامد در مدارشایع تر هستند .
رسوب شوفاژ
معمولا کاهش جریان سیال به سرد شدن نسبی رادیاتورها منجر میشود اما در موارد شدید تر سرد شدن کامل رادیاتور را به همراه خواهد داشت .

گرم نشدن رادیاتور بر اثر وجود جریان آب سرد در رادیاتور

ممکن است آب در مدار گردش خوبی داشته باشد اما اگر منبع تولید آب گرم به خوبی کار نکند و آب گرمی تولید نشود که در این صورت سیرکوله آب سرد در مدار نیز موجب سرد شدن رادیاتور میگردد . این مساله میتواند به علل متفاوتی حادث شود . مثلا کار نکردن مشعل که خود به دلایل گوناگون از جمله بروز خطا یا خرابی در رله ی کنترلی ، کمبود فشار گاز ، کمبود فشار هوا ، خرابی الکتروموتور فن دمنده هوا  ، خرابی ترانس و الکترودهای جرقه و موارد گوناگون دیگری به وجود میآید .

تنظیم نبودن شعله و کاهش بیش از حد طول شعله نیز میتواند باعث افت شدید حرارت تولید و در نتیجه سرد شدن آب و سرد شدن رادیاتور گردد .

اگر در یک سیستم حرارت مرکزی ، نشتی شدید و بزرگی به وجود آید آب سرد مرتبا در مدار جایگزین میشود و ممکن است منبع تولید حرارت نتواند این آب را گرم کند . در اصل اگر مقدار و سرعت گرمای تولید شده در دیگ یا پکیج نسبت به گرمای خارج شده از سیستم بر اثر نشت آب گرم برابری نکند ، در این صورت آب موجود در سیستم سرد خواهد شد و در نتیجه رادیاتورها گرم نمیشوند .

گرم نشدن رادیاتور بر اثر کاهش فشار استاتیک

همانطور که پیشتر در مبحث منابع انبساط ذکر شد یکی از وظایف منبع انبساط تامین فشار استاتیک کل مدار است . به این منظور منبع انبساط باز در ارتفاعی بالاتر از مرتفع ترین رادیاتور نصب میشود و فشار منبع انبساط بسته به گونه ای تنظیم میشود که مرتفع ترین رادیاتور همواره از آب پر باشد . حال اگر ارتفاع نصب منبع انبساط باز رعایت نشود و یا فشار منبع انبساط بسته به خوبی تنظیم نشود ، دورترین ، مرتفع ترین و پر افت فشار ترین رادیاتورها سرد خواهند شد.گرم نشدن رادیاتور بر اثر کاهش فشار استاتیکدر مورد منابع انبساط بسته گاها اتفاق میافتد که در طراحی اولیه ، ظرفیت و فشار به خوبی انتخاب شده است ولی با سوراخ شدن دیافراگم منبع یا کم شدن فشار ازت در منابع بالشتکی ، فشار اعمال شده به سیستم از حد نیاز کمتر شده و باعث بروز مشکل میگردد . 

 در پکیج های حرارتی نیز ، فشار توسط منبع انبساط کوچکی در داخل پکیج تنظیم میشود که معمولا تولید کنندگان یک فشار حداقل را برای شروع راه اندازی در پکیج ذکر میکنند عدم رعایت این فشار موجب سرد شدن رادیاتور میگردد.

گرم نشدن رادیاتور به دلیل طراحی اشتباه و انتخاب تجهیزات نامناسب

در یک سیستم حرارت مرکزی اگر ظرفیت دیگ و مشعل و پکیج کمتر از ظرفیت حرارتی مورد نیاز انتخاب و نصب شوند  موجب سرد شدن نسبی رادیاتورها خواهند شد . ممکن است ظرفیت به گونه ای باشد که در شرایط دمایی معتدل مشکلی به وجود نیاید ولی  این موضوع در شرایط اوج سرما خود را نشان خواهد داد .  این مساله از آن دسته از مشکلاتی است که معمولا از ابتدای بهره برداری از سیستم مشاهده میشود ولی ممکن است بر اثر افت ظرفیت اولیه پس از چندین سال کارکرد خود را نشان دهد . یکی از علائم تشخیص چنین ایرادی کارکرد پیوسته و بدون توقف مشعل است .

گاهی اوقات منبع تولید حرارت به خوبی انتخاب شده ، ولی رادیاتور که وظیفه توزیع حرارت را دارد کمتر از ظرفیت مورد نیاز انتخاب و نصب شده است در این موارد اختلاف بین آب ورود و خروج رادیاتور بسیار زیاد بوده و گاها آب خروجی از رادیاتور کاملا سرد خواهد بود . (رسوب گرفتگی در داخل رادیاتور نیز دقیقا چنین علامتی دارد و نباید با این مورد اشتباه گرفته شود ) . حتی اگر تمامی تجهیزات به درستی انتخاب و نصب شده باشند ، طراحی اشتباه و غلط سایز لوله نیز موجب جریان ناکافی آب در رادیاتورها و در نتیجه سرد شدن رادیاتور خواهد شد.

طراحی اشتباه تاسیسات
سخن پایانی

وجود جریان آب گرم به میزان کافی و به صورت پیوسته و با دمای مناسب در داخل رادیاتور موجب گرم شدن رادیاتور بوده و هر عاملی که این جریان را متوقف کند موجب سرد شدن رادیاتور خواهد شد . در بررسی علل سرد شدن رادیاتور بهتر است ابتدا علت اولیه سرد شدن رادیاتور شناخته شود و سپس راه حل مناسب انتخاب و اجرا شود . گاهی اوقات سرد بودن رادیاتور میتواند ناشی از چندین ایراد همزمان باشد که در این موارد استفاده از افراد متخصص و شناسایی و رفع ایراد به صورت مرحله ای موجب جلوگیری از سردرگمی و حل سریع و کم هزینه مشکل گردد.

راهنمای خرید بهترین رادیاتور

فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر، اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت رادیاتور، رادیاتور پنلی، رادیاتور برقی، رادیاتور آلومینیومی و... در مدل ها و ظرفیت های مختلف را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است.

بیشتر بخوانید. راهنمای خرید رادیاتور

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید رادیاتور با کارشناسان بامین تهویه تماس حاصل نمایید.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید