منو
سیستم های لوله کشی در فن کویل
سیستم های لوله کشی در فن کویل

یکشنبه 17 شهریور 1398

0 2953 1061

سیستم های لوله کشی در فن کویل

سیستم های لوله کشی در فن کویل بسته به کاربری و نوع ساختمان متفاوت است. آرایش لوله کشی، تعیین کننده مشخصات عملکرد، سهولت کارکرد و هزینه اولیه سیستم است. در این مقاله انواع سیستم های لوله کشی فن کویل به تفصیل بیان شده است.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با لوله کشی فن کویل و انواع آن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. سیستم چهار لوله در فن کویل
  2. سیستم دولوله ای در فن کویل
  3. سیستم  فن کویل سه لوله ای

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع لوله کشی فن کویل، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های فن کویل به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

سیستم های لوله کشی در فن کویل بسته به کاربری و نوع ساختمان متفاوت است. آرایش لوله کشی، تعیین کننده مشخصات عملکرد، سهولت کارکرد و هزینه اولیه سیستم است. 

سیستم های لوله کشی در فن کویل

سیستم چهار لوله در فن کویل


سیستم فن کویل چهار لوله ای آب ثانویه ، دارای لوله های رفت و برگشت برای آب سرد و گرم است. سیستم چهار لوله ای عموما در مقایسه با سیستم دو لوله ای، هزینه اولیه بالایی دارد اما بهترین عملکرد سیستم را نیز به همراه دارد.
در سیستم فن کویل چهار لوله ای فن کویل امکان گرمایش و سرمایش فضاهای محتلف ساختمان در یک فصل وجود دارد.
مثال در فصل زمستان درساختمانهای بلند مرتبه که دارای نمای شیشه هستند سمت آفتابگیر ممکن است در ساعاتی از روز نیاز به سرمایش داشته باشد تا دما در حد تنظیم قرار گیرد درصورتی که در طبقات پایین و یا سمت مخالف آفتاب تماما سیستم بصورت گرمایش در حال کار است.
مزایای سیستم فن کویل چهار لوله ای در مقایسه با سیستم دو لوله ای 
موجود بودن گرمایش و سرمایش در هر واحد در تمامی فصول
نبود الزام تعویض پذیری تابستان و زمستان
عملکرد ساده تر نسبت به سیستم دو لوله ای به لحاظ تغییر در سیستم سرمایش و گرمایش
قابلیت کنترل دما بصورت محلی به گونه ای که گرمایش و سرمایش اتفاق نیافتد
 

سیستم دولوله ای در فن کویل


در این سیستم، آب سرد یا گرم از طریق لوله کشی یکسانی تامین می شود. فن کویل در این سیستم دارای یک کویل مشترک است. ساده ترین سیستم دولوله ای که پایین ترین هزینه اولیه را نیز به همراه دارد، شامل قابلیت ها و اجزای زیر می باشد. 

  1. ورودی هوای تازه از طریق بازشوهای ساختمان
  2. قابلیت کنترل فن سه سرعته دستی

در سیستم دو لوله ای، دمای محل مورد نظر روی ترموستات تنظیم میشود. اگر از یک ترموستات برای کنترل جریان آب استفاده شود، باید متناسب با آن آب گرم یا سرد در دسترس باشد.
سیستم  فن کویل دولوله ای نمی تواند بصورت همزمان، گرمایش و سرمایش فراهم کند. ممکن است در فصل های میانی که برخی اتاق ها به سرمایش و برخی دیگر به گرمایش نیاز دارند، لازم باشد سیستم بتواند بطور همزمان سرمایش و گرمایش را فراهم کند. این ویژگی می تواند به خصوص در زمانی که یک منطقه تک لوله کشی، تامین کننده کل نیاز ساختمان است، مشکل ساز شود.
 اما می توان با تقسیم کردن لوله کشی به نواحی مختلف بر اساس قرارگیری در معرض تابش خورشید تا حدودی بر این مشکل فائق آمد.سپس هر منطقه را می توان برای گرمایش یا سرمایش بصورت مستقل از یکدیگر به کار گرفت. هرچند، هنوز ممکن است که یک اتاق مستلزم سرمایش باشد در حالی که اتاق دیگر به اندازه مشابهی در معرض تابش خورشید است، نیازمند گرمایش باشد، بخصوص اگر بخشی از ساختمان توسط یک ساختمان دیگر و یا درخت یا مانعی از این قبیل در سایه قرار گرفته باشد.
ویژگی دیگر سیستم دولوله ای، نیاز احتمالی به تعویض مکرر وضعیت کارکرد از گرمایش به سرمایش است که عملکرد سیستم را کمی پیچیده تر می کند و مصرف انرژی را افزایش می دهد و در برخی موارد ممکن است حتی غیر اجرایی باشد.مخصوصا در بین فصول که ممکن است هوا گرم یا سرد باشد.
وقتی که سیستم دو لوله ای در فضایی با بار داخلی متغیر به کار گرفته می شود و هوای تازه به جای سیستم هوارسان مرکزی از طریق فن کویل به اتاق وارد می شود، باید دقت مضاعفی در دستور کار قرار گیرد. ورود پیوسته هوای تازه در زمانی که بار کاهش می یابد، اغلب منجر به تهویه ناپیوسته هوای تازه می شود که باعث سطوح بالای رطوبت فضا می شود، مگر اینکه رطوبت زدایی یا بازگرمایش بصورت جداگانه اضافه و استفاده شود.
در این حالت، دمپر هوای تازه در واحد باید با موتور کار کند تا بتواند در طول دوره های عدم سکونت که سرمایش حداقلی مورد نیاز است، بسته شود.
طراح باید معایب سیستم فن کویل دو لوله ای را به دقت در نظر بگیرد. بسیاری از سیستم های دولوله ای که بدون رعایت نکات ظریف طراحی اجرا می شوند، انرژی را هدر می دهند و در اقلیم هایی که تغییر وضعیت سیستم بصورت مکرر مورد نیاز است و نیز در جاهایی که بارهای داخلی مستلزم سرمایش است و فضاهای خارجی به طور همزمان مستلزم گرمایش هستند، عملکرد رضایت بخشی را به همراه نخواهد داشت.
سیستم  فن کویل دولوله ای با گرمایش الکتریکی
این مدل از فن کویل ها که درحال حاضر بسیار کم استفاده میشوند ، با استفاده از یک گرم کننده الکتریکی در فن کویل، در فصل های معتدل، گرمایش را فراهم می کند. این واحد می تواند در آب و هوای ملایم، عموما تا 4 درجه سانتی گراد الزامات گرمایش را تامین کند. در حالی که به گردش درآوردن آب سرد برای کنترل الزامات سرمایش باید وجود داشته باشد. وقتی که دمای محیط بیرون به اندازه کافی افت کند که مستلزم گرمایشی فراتر از ظرفیت گرم کننده الکتریکی باشد، سیستم آب باید به آب گرم تغییر کند. البته این سیستم ممکن است برای صرفه جویی در مصرف انرژی توصیه نشود.
 

سیستم فن کویل سه لوله ای


سیستم سه لوله ای از لوله های رفت آب سرد و آب گرم جداگانه استفاده می کند و یک لوله برگشت مشترک هردوی آب گرم و سرد را به دستگاه مرکزی برمی گرداند. کنترل فن کویل، آب گرم یا سرد را بر اساس نیاز به گرمایش یا سرمایش به کویل واحد مشترک وارد می کند. این نوع سیستم به دلیل عدم کارایی انرژی ناشی از بازگرمایش و بازسرمایش پیوسته آب ، توصیه نمی شود و نیز از الزامات اکثر دستورالعمل های معتبر انرژی تبعیت نمی کند.


با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع فن کویل را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر