منو
تست کلر آب استخر
تست کلر آب استخر

دوشنبه 25 اردیبهشت 1396

0 3360 1425

تست کلر آب استخر

تست کلر آب استخر امری است که هر روز باید توسط اپراتور و نگهدارنده استخر انجام شود و روش تست و نوع تست می تواند در نتیجه در میزان کلر نشان داده شده تاثیر گذار باشد. تست کلر آب استخر هزینه و زمان زیادی نیاز ندارد اما عدم اطلاع دقیق از میزان کلر و کنترل آن موجب کاهش سطح کیفیت آب استخر و در نهایت بیماری شناگران شود.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با تست کلر آب استخر با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. حفظ کیفیت آب استخر با تست کلر
  2. روش‌های تست کلر آب استخر

 

استفاده از تست کلر آب استخر یکی از مهمترین وظایف مراقبت از استخرها است که برای حفظ کیفیت آب و ایجاد محیطی ایمن و سالم برای شناگران اساسی است. در این مقاله، به اهمیت انجام تست کلر آب استخر، روش‌های مختلف انجام این تست، و تأثیرات مختلف مقادیر کلر بر کیفیت آب استخر می‌پردازیم.

حفظ کیفیت آب استخر با تست کلر

تست کلر آب استخر امری است که هر روز باید توسط اپراتور و نگهدارنده استخر انجام شود و روش تست و نوع تست می تواند در نتیجه در میزان کلر نشان داده شده تاثیر گذار باشد. تست کلر آب استخر هزینه و زمان زیادی نیاز ندارد اما عدم اطلاع دقیق از میزان کلر و کنترل آن موجب کاهش سطح کیفیت آب استخر و در نهایت بیماری شناگران شود.

پیشنهاد مطالعه: گندزدایی آب استخر

روش‌های تست کلر آب استخر

تست کلر آب استخر به طور کلی به دو روش صورت می گیرد:

  1. روش الکترونیکی
  2. روش شیمیایی

روش الکترونیکی

تست کلر آب استخر به روش الکترونیکی به وسیله تجهیزات الکترونیکی انجام می شود. میزان دقت این روش به طور کامل به نوع سنسور و کیفیت لوازم الکترونیکی بستگی دارد.

در استخرهای خانگی و نیمه خصوصی که تست کلر آب استخر با اندکی خطا نیز قابل قبول می باشد می توان از تسترهای الکترونیکی ارزان قیمت در سنجش میزان کلر آب استخر استفاده کرد.تستر کلر الکترونیکی
در استخرهای عمومی که به دلیل حجم زیاد شناگران، آلودگی بیشتر است دقت تست کلر آب استخر خود را بیشتر نشان می دهد.

دقت و محدودیت‌ها در اندازه‌گیری مستقیم کلر

تسترهای کلر الکترونیکی که به صورت پرتابل استفاده می شوند به طور کلی دقت بالایی ندارند و کلر را به صورت مستقیم اندازه گیری نمی کنند، لذا پیشنهاد می شود در پروژه های مهم و حساس از سنسورها و تجهیزات اندازه گیری همراه با فلوسل ( کنترل کننده و نمایش دهنده جریان آب) استفاده شود.

قیمت تجهیزات تست کلر‌آب

قیمت تجهیزات تست کلر آب استخر الکترونیکی در مدل های پرتابل از 150000 تومان شروع می شود اما تجهیزات تست کلر آب استخر در مدل های کامل و سنسور با دقت بالاتر قیمتی در حدود 5 میلیون تومان دارند. این تفاوت قیمت تست کلر به سادگی بیانگر سطح کیفی و راندمان این دستگاه ها دارد.

روش شیمیایی

تست کلر آب استخر به روش شیمیایی پر کاربرد تر از روش الکترونیکی می باشد.زیرا دقت و هزینه کاملا متعارف داشته و می توان میزان کلر آزاد و کلر کل را را اندازه کیری کرد.

در تست کلر آب استخر به روش شیمیایی از یک معرف که یک ماده شیمیایی می باشد استفاده می گردد.

این ماده شیمیایی به گونه ای شده است که رنگ آن در مجاورت کلر تغییر کرده و غلظت و میزان رنگ مشخص کننده سطح کلر در آب استخر می باشد.

از معروف ترین معرف های کلر می توان به  OTO( ارتوتولیدین orthotolidin) و دیگری DPD اشاره کرد.تست OTO یا ارتوتولیدین محلول مایع زرد رنگ است که در مجاورت کلر رنگ آن غلیظ تر شده و هرچه میزان کلر بیشتر باشد آب حاوی محلول تستر کلر زرد رنگ و نهایتا به رنگ قرمز و نارنجی ختم می شود.تستر OTO
تستر DPD بصورت پودر، قرص و مایع محلول تولید می شود که قرص و پودر این معرف در بازار آسانتر یافت میشود.کارشناسان و بازرسان اداره بهداشت جهت بازدید و بررسی وضعیت استخرهای عمومی از تسترهای کلر DPD استفاده می کنند.
تستر DPD
دستورالعمل تست کلر آب استخر با هر یک از تسترهای فوق در کاتالوگ شرکت سازنده اعلام شده است اما به طور کلی در روش تست کلر با تستر OTO ظرف نمونه را با آب استخر چندبار شسته سپس انگشت را روی درب ظرف نمونه گذاشته و ظرف را در عمق 50 سانتی متری فرو برده و با برداشتن انگشت اجازه پر شدن ظرف نمونه داده می شود.سپس مجددا انگشت را بروی درب ظرف نمونه گذاشته و از آب خارج شود.

میزان آب داخل ظرف نمونه هم سطح خط مشخص شده و سپس 5 قطره ازمحلول ارتوتولیدین به نمونه اضافه و رنگ نمونه با مرجع تشخیص کلر مقایسه می شود. تست کلر آب استخر با روش DPD هم مانند روش ارتوتولیدین OTO می باشد و فقط نوع مصرف و میزان آن متفاوت است. در روش DPD از قرص و پودر استفاده می شود که برای هر تست کلر یک قرص یا یک بسته پودر کوچک کافی است.

سخن پایانی

تست کلر آب استخر یکی از ابزارهای اساسی در حفظ بهداشت عمومی و کیفیت آب استخر می‌باشد. با انجام منظم این تست‌ها و نظارت بر مقادیر کلر در آب، می‌توان از ایجاد محیطی ایمن و سالم برای شناگران اطمینان حاصل کرد و از مخاطرات مرتبط با کمبود یا افزایش غیرمنطقی کلر جلوگیری کرد.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر