منو
بخاری و خطر انتشار مونوکسید کربن
بخاری و خطر انتشار مونوکسید کربن

دوشنبه 26 مهر 1400

0 1293 151

بخاری و خطر انتشار مونوکسید کربن

با توجه به شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی بخصوص بخاری‌های گازی خطرات گازگرفتگی و مسمومیت و خفگی با گاز روند افزایشی پیدا می کند. در این مقاله از سایت بامین تهویه در مورد بخاری و خطر انتشار مونوکسید کربن به طور کامل توضیح داده ایم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با بخاری و خطر انتشار مونوکسید کربن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. خطرات انتشار مونوکسید کربن

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع محصولات هیتر و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل ها به لینک زیر مراجعه نمایند.

با توجه به مسئولیت مدنی افراد آگاه باید در مورد خطرات کارکرد نامناسب دودکش وسایل گازسوز و عدم رعایت نکات ایمنی هشدار های لازم را بدهند و اطلاع رسانی و آگاه سازی را انجام دهند به همین جهت با توجه به شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی بخصوص بخاری‌های گازی خطرات گازگرفتگی و مسمومیت و خفگی با گاز روند افزایشی پیدا می کند.
خطرات بخاری

خطرات انتشار مونوکسید کربن

1_سعی کنید قبل از راه اندازی بخاری و شومینه و سایر وسایل گازسوز که نیاز به دودکش جهت تخلیه محصولات احتراق هستند مسیر دودکش را بررسی کنید تا هیچ مانعی مثل آشیانه پرندگان و خس و خاشاک و... مسیر و مسدود نکرده باشد.

تخلیه محصولات احتراق

2_با آزمایش شعله کبریت یا دود در دهانه دودکش داخل فضای مسکونی از مکش درست آن ها مطمئن شوید در صورت کارکرد صحیح دود و شعله کبریت به جهت داخل دودکش کشیده خواهد شد.

3_حتماً روزی یک بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ترجیحاً صبح زود ( در صورتی که آلودگی و وارونگی هوایی وجود ندارد ) پنجره‌های یکی از فضاهای تحت گرمایش را باز کنیم تا اکسیژن و هوای تازه وارد فضا شود.

4_ساختمان با درز بندی معمولی ساختمانی است که هوا از جدار پنجره ها، درها و دیوارها به میزان حداقل نصف فضای ساختمان در ساعت تعویض میشود و ساختمان با درزبندی هوابند ساختمانی است که تعویض هوا به علت درزبند بودن درها و پنجره ها و جداره ها به میزان کمتر از نصف حجم فضا در ساعت است این فضاها قاعدتاً دریچه تامین هوای تازه دارد که اکثراً جهت جلوگیری از ورود هوای سرد (البته به اشتباه) آن را می‌پوشانند بهتر است روی این دریچه به هیچ وجه به خصوص در فصل سرما مسدود نباشد.

5_از دودکش شومینه به هیچ وجه برای بخاری گازی استفاده نکنید در صورت استفاده از شومینه حتما از نوعی باشد که دارای ترموکوپل جهت قطع جریان گاز در زمان خاموش شدن احتمالی می باشد.

6_دودکش باید حداقل ۱۰۰ سانتی متر از روی بام بالاتر باشد و چنانچه در روی بام دریچه یا دستگاه  تامین هوای تازه یا دستگاه هایی مثل هواساز و... است باید حداقل ۳ متر فاصله افقی تا دودکش وجود داشته باشد.
دودکش بخاری

7_استقاده از دودکش مشترک برای دو وسیله گازسوز به هیچ وجه مجاز نمی باشد و هر وسیله باید دودکش مجزا داشته باشد.
دودکش مشترک

8_استفاده از دودکش مناسب از نظر قطر و همچنین استفاده از کلاهک استاندارد ( کلاهک( H  مورد تایید است به هیچ وجه کاهش قطر دودکش در مسیر مجاز نیست.
کلاهک استاندارد

9_در صورتی که دودکش روی تمامی ساختمان حرکت می کند حتماً حتماً باید عایق حرارتی ( پشم شیشه ) شود تا مانع تبادل حرارت گاز داغ حاصل از احتراق و محیط شود چون در صورت سرد شدن گاز مانع صعود گاز و تخلیه محصولات احتراق از دودکش خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : سیستم گرمایش خانگی و انواع بخاری ها

10_ هنگام روشن بودن بخاری لوله دودکش آن باید داغ باشد در صورت سرد بودن لوله، دودکش به درستی کار نکرده و خطر انتشار (CO  مونوکسید کربن ) در فضا می باشد. حتما قبل از خوابیدن شب ها با دست دودکش را لمس کرده و از داغ بودن و عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

11_قرار دادن لوله دودکش وسایل گازسوز داخل سطل آب و امثال هم اکیداً ممنوع بوده و انجام این کار به پیشواز مرگ رفتن براثر خفگی با CO  است.
لوله دودکش وسایل گازسوز

12_بهتر است از دودکش های انعطاف پذیر حتی الامکان استفاده نشود و درصورت اجبار در استفاده از پیچش و خم های نا متعارف خودداری شود احتمال نشت محصولات احتراق در این خم ها از لای درزهای قطعات وجود دارد.
دودکش های انعطاف پذیر

13_در استفاده از آبگرمکن و پکیج های فن دار که مستقیما به صورت افقی از نمای ساختمان خارج می گردند حتما کلاهک مخصوص روی آنها نصب شده یا انتهای مسدود ویا از جداره های سوراخ دار استفاده گردد تا پرنده ها نتوانند در آن آشیانه بسازند.

14_اشتباهاتی مثل :

الف- کاهش قطر دودکش به دلیل کاهش ضخامت دیوار.

ب- درزبند نبودن اتصالات دودکش.

ج- مسیرطولانی افقی و عدم ایجادمکش در دودکش.

د- اتصال مشترک دودکش هود آشپزخانه با پکیج و آبگرمکن.

و- عدم فاصله 1متری دودکش از دیواری های جانبی در محل خروجی دودکش و کوتاه بودن دودکش روی بام.

ه- عدم اتصال مناسب و مطمئن دودکش به ساختمان.

ی- استفاده از زانوهای زیاد و غیرضروری در مسیر دودکش و عبور دودکش از سقف کاذب و حمام و... .

بیشترین حادثه ها را ایجاد کرده اند سعی کنید شما آنها را انجام ندهید.

15_ در عبور دودکش، شیشه و جدارهایی که در اثر حرارت آسیب پذیر هستند حتما باید با ایجاد فاصله وتکیه گاه نسوز و مطمئن انجام شود، چون در صورت شکستن شیشه دودکش سقوط خواهد کرد.

امیدوارم با رعایت نکات ایمنی صد بهار زیبا پس از زمستان را به همراه عزیزانتان تجربه کنید.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر، اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع بخاری، هیتر و کوره هوای گرم را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید