منو
تجهیزات موتورخانه
تجهیزات موتورخانه

یکشنبه 12 آبان 1398

0 3591 1317

تجهیزات موتورخانه

تجهیزات موتورخانه گرمایشی مانند دیگ آبگرم و مشعل، موتورخانه تهویه مطبوع مانند چیلر و برج خنک کننده، آبرسانی و آتش نشانی مانند پمپ ها و بوستر پمپ که در سازه های بزرگ باید توسط مهندس مشاور و طراح، محاسبه و انتخاب شود و در سازه های کوچکتر می توان کاملا تجربی و سرانگشتی و بدون محاسبات انتخاب شوند. در این مقاله به طور کامل تمامی تجهیزات را بررسی کرده ایم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با تجهیزات موتورخانه با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. تجهیزات موتورخانه گرمایشی
  2. تجهیزات موتورخانه تهویه مطبوع
  3. تجهیزات موتورخانه آبرسانی و آتش نشانی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع تجهیزات موتورخانه ، و مقایسه قابلیت های هر یک از تجهیزات و کاربری هر یک از تجهیزات موتورخانه به لینک زیر مراجعه نمایند.

تجهیزات موتورخانه در ساختمان های بزرگ توسط مهندس مشاور و طراح ، محاسبه و انتخاب می شود.
در سازه های کوچکتر استفاده از تجهیزات موتورخانه کاملا تجربی و سرانگشتی و بدون محاسبات انتخاب می گردد که متاسفانه در خیلی از موارد یا جوابگوی کار نیست و یا ظرفیت آن بالاست و به لحاظ اقتصادی و کیفیت بهره برداری نامناسب است.

تجهیزات موتورخانه در سیستم های صنعتی ، متفاوت از سیستم های مسکونی ، تجاری و اداری است .
برای مثال در بسیاری از صنایع تولیدی استفاده از آب نرم حائز اهمیت است و بخش اعظم تاسیسات را بخش تصفیه آب اشغال می کند.
تجهیزات موتورخانه در سیستم های درمانی و بیمارستانی هم شامل برخی موارد خاص مانند سیستم های تولید و توزیع اکسیژن ، تامین هوای اتاق های تمیز و تولید اوزون و...می باشد.
میتوان گفت در تمامی موتورخانه ها ،سیستم های گرمایشی ،‌سرمایشی و تولید آبگرم مصرفی و سیستم توزیع و تامین آب سرد مصرفی و آتش نشانی مشترک است.

تجهیزات موتورخانه

تجهیزات موتورخانه گرمایشی

تجهیزات موتورخانه گرمایشی در ساده ترین حالت شامل دیگ آب گرم و مشعل و پمپ سیرکوله و منبع انبساط و لوله کشی مابین این تجهیزات است.
در سیستم گرمایش از کف علاوه بر تجهیزات نام برده از مبدل حرارتی واسط حرارت و پمپ ثانویه نیز استفاده می گردد.

درسیستم های گرمایشی که تولید آبگرم مصرفی در موتورخانه انجام می گیرد از منابع تولید آبگرم مصرفی مانند منبع کویل دار و یا منبع دو جداره و یا مبدل حرارتی صفحه ای و یا مبدل حرارتی پوسته و لوله استفاده می شود.

برخی از موتورخانه های گرمایشی از بخار و تجهیزات موتورخانه بخار بهره می برند که بخار تولید شده در مبدل های حرارتی تولید گرمایش برای رادیاتور ها و فن کویل ها و هواساز ها می کند و از همین بخار برای تولیدآبگرم مصرفی هم استفاده می شود.

در این موتورخانه ها سیستم دیگ بخار ، ‌دی اریتور ، پمپ های آب کندانس ، مخزن کندانس ، تله بخار ،‌شیر های برقی بخار ، مبدل های آب به بخار و... نیز باید استفاده کرد.
 
سیستم موتورخانه گرمایش در برخی از ساختمانهای بزرگتر و مرتفع تر زون بندی می شود. 
برای مثال در یک ساختمان ۲۰ طبقه، ۱۰ طبقه اول زون ۱ و ۱۰ طبقه دوم زون ۲ می باشد که تامین گرمایش زون ۲ توسط موتورخانه فرعی طبقه دهم انجام می گیرد.
در موتورخانه فرعی معمولا تجهیزات دیگ و مشعل وجود نداردو احتمالا مبدل حرارتی ، منبع انبساط آبگرم مصرفی و سختی گیر و ... نصب می شود.

سیستم گرمایش حوله خشک کن ها در برخی از موتورخانه های گرمایش دارای مدار جداگانه است.

در مقاله 3 برند برتر دیگ بخار ایرانی در سال 1402 به تفصیل درباره ی نحوه عملکرد بویلرها و نحوه انتخاب دیگ بخار ایمن، قابل اعتماد و کارآمد توضیح داده ایم.

تجهیزات موتورخانه تهویه مطبوع

تجهیزات موتورخانه تهویه مطبوع باید علاوه بر سیستم گرمایش شامل چیلر و احتمالا برج خنک کننده و منبع انبساط مجزا برای چیلر باشد.
چیلر مرکزی معمولا در ساختمانهای بزرگتر استفاده می شود.

چیلر ها می توانند از نوع جذبی و یا تراکمی باشند.چیلر های جذبی از گاز شهری و چیلر های تراکمی با برق تغذیه می شوند.

در سیستم هایی که از چیلر جذبی استفاده می کنند استفاده از برج خنک کننده اجتناب نا پذیر است اما در مورد چیلر های تراکمی در صورتی که هوا خنک باشد می توان برج خنک کننده را حذف کرد.
زمانی که برج خنک کننده از سیستم حذف میشود مقدار قابل توجهی از مصرف آب سیستم تهویه مطبوع کسر میشود.
چرا که در برج خنک کننده، اساس خنک کاری، تبخیر بخشی از آب گردشی است.

در مورد چیلر های جذبی باید به این موارد اشاره شود که انرژی گرمایی این چیلر های به سه طریق تامین می شود:

  1. چیلر های دایرکت فایر که مشعل مستقیما روی دستگاه چیلر نصب است.
  2. چیلر جذبی بخار که از دیگ بخار باید برای تامین بخار استفاده شود و معمولا دراین موتورخانه دیگ آبگرم حذف شده و سیستم گرمایش مرکزی و تولید آبگرم مصرفی بر پایه بخار است.
  3. چیلر جذبی آبگرم یا آب داغ که با استفاده از دیگ آبگرم انرژی آن تامین می شود.

در تجهیزات موتورخانه هایی که برج خنک کننده دارند مسئله سختی گیری آب بسیار مهم است و بیشترین مصرف آب نرم را هم برج خنک کننده دارد.

استفاده از سختی گیر های صنعتی RO ، سختی گیر های رزینی ، سختی گیر مغناطیسی ، الکترومغناطیسی و رادیویی نسبت به کاربری های مختلف توصیه میشود.

تجهیزات موتورخانه آبرسانی و آتش نشانی

تجهیزات موتورخانه آبرسانی و آتش نشانی بسته به نیاز پروژه از منابع ذخیره و پمپ ها و یا بوستر پمپ ها و منابع تحت فشار و کنترل کننده ها و تابلو برق و... تشکیل می شوند.

در ساختمانها و کارخانجات کوچک سیستم آبرسانی توسط یک پمپ تامین می شود اما در سیستم های بزرگتر نیاز به استفاده از چند پمپ در غالب بوستر پمپ است.
بوستر پمپ ها با توجه به نیاز مصرفی ساختمان و کاربری و ارتفاع ساختمان محاسبه و انتخاب می شوند.

فشارآب تقویت شده در پمپ یا بوستر پمپ ها علاوه بر تامین آبسرد مصرفی به مبدل ها و مخازن تامین آبگرم مصرفی هم ارسال می شود تا آب سرد و گرم مصرفی از فشار یکسانی برخوردار باشند.

تجهیزات سیستم آتش نشانی شامل پمپ های آتش نشانی است که به لحاط ایمنی و ضریب اطمینان حداقل باید از دو دستگاه پمپ استفاده کنند.وهردستگاه از این پمپ ها هدو دبی مورد نیاز ساختمان را داشته باشند.
در برخی از سیستم های آتش نشانی صنعتی از اطفاء حریق فوم یا پودر یا Co2 بصورت مرکزی استفاده می شود.
سیستم آتش نشانی در برخی از سازه ها از نوع تر و در برخی سازه ها از نوع تلفیقی ترو خشک است.

انتخاب نوع سیستم آتش نشانی با استفاده از سیستم تر ، خشک ، اسپرنیکلر ، فایرباکس ، هوزریل و... طبق کاربری و استاندارد تعریف می شود.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع تجهیزات موتورخانه را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر