منو
راهنمای خرید منبع تحت فشار
راهنمای خرید منبع تحت فشار

پنجشنبه 30 دی 1400

0 1279 134

راهنمای خرید منبع تحت فشار

یکی از روش های مرسوم آبرسانی در ساختمان ها استفاده از یک سیستم بوستر پمپ به همراه منبع ذخیره آب و منبع تحت فشار است. در این مطلب انواع منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی و همچنین تفاوت منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی را مورد بررسی قرار داده ایم تا با آگاهی، شناخت و مقایسه منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی بتوانید متناسب با شرایط پروژه، منبع تحت فشار مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با خرید منبع تحت فشار با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. انواع منبع تحت فشار
  2. منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی
  3. نحوه کار منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی
  4. تنظیم باد منبع تحت فشار
  5. تفاوت منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی
  6. چرا تیوپ منبع تحت فشار سوراخ میشود؟
  7. نکات مهم در خرید منبع تحت فشار و استفاده و نگهداری از آن
  8. مزایای استفاده از منبع تحت فشار
  9. خرید منبع تحت فشار

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع منبع تحت فشار به لینک زیر مراجعه نمایند.

یکی از روش های مرسوم آبرسانی در ساختمان ها استفاده از یک سیستم بوستر پمپ به همراه منبع ذخیره آب و منبع تحت فشار است. منبع تحت فشار باعث میشود فشار خروجی از پمپ نوسان کمتری داشته و تعداد روشن و خاموش شدن پمپ کاهش یابد.

در این مطلب انواع منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی و همچنین تفاوت منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی را مورد بررسی قرار داده ایم تا با آگاهی، شناخت و مقایسه منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی بتوانید متناسب با شرایط پروژه، منبع تحت فشار مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.

انواع منبع تحت فشار

منبع تحت فشار در شکل های گوناگون وجود دارد.

  1. منبع تحت فشار بالشتکی

  2. منبع تحت فشار تیوپی

  3. منبع تحت فشار دیافراگمی

  4. منبع تحت فشار بالشتکی

منبع تحت فشار بالشتکی به شکل استوانه ساخته شده و در آنها آب در یک سمت مخزن و هوا یا ازت در سمت دیگر مخزن و در تماس مستقیم با یکدیگر قرار دارند. فشار هوای اعمال شده بر روی آب متناسب با فشار کار سیستم تنظیم میشود.
 منبع تحت فشار بالشتکی
 آب پس از روشن شدن پمپ وارد منبع شده و هوای بالای مخزن را تحت فشار پمپ فشرده میکند. پس از رسیدن پمپ به فشار تنظیم شده بر روی کلید کنترل فشار، پمپ خاموش میشود. در این حالت منبع پر از آب و تحت فشار هوای بالای مخزن قرار دارد. به محض خروج آب از سیستم و افت فشار شبکه آبرسانی، آب موجود در مخزن تحت فشار هوای متراکم به داخل سیستم رانده میشود و مصارف جزئی فشار را تامین میکند. پس از مصرف بخشی یا تمام آب موجود در مخزن افت فشار سیستم، پمپ روشن شده و ضمن تامین فشار شبکه، مخزن تحت فشار را نیز مجددا پر کرده و برای سیکل بعدی کار آماده نگه میدارد و این سیکل مرتبا تکرار میشود.

مخزن تحت فشار
منبع تحت فشار بالشتکی بیشتر در تاسیسات بزرگ آبرسانی و با مصارف بالا کاربرد دارد و در این نوشتار به آن جزئیات آن پرداخته نمیشود.

در منابع تحت فشار دیافراگمی یا تیوپی آب به طور مستقیم با هوا در ارتباط نیست. این منابع از به شکل استوانه بوده و درون آن یک پرده لاستیکی وجود دارد که آب در یک سمت و هوای فشرده در سمت دیگر آن وجود دارد. فشار هوا به طور غیر مستقیم و به واسطه این پرده لاستیکی به آب منتقل میشود. پس از روشن شدن پمپ آب با فشار به درون شبکه و منبع تحت فشار پمپاژ میشود و منبع تحت فشار پر از آب میشود و پس از رسیدن فشار شبکه به میزان ست شده بر روی پرشر سوئیچ پمپ خاموش میشود. در صورت مصرف آب در شبکه و افت فشار شبکه آبرسانی، آب درون منبع تحت فشار هوا به درون لوله ها رانده میشود و پس از مصرف آب و کاهش بیشتر فشار، پمپ روشن شده و ضمن تامین فشار شبکه مجدد منبع را پر از آب و آماده برای سیکل های کاری بعدی میکند. 

با توجه به اینکه در منبع انبساط تیوپی و دیافراگمی آب به طور مستقیم با هوا در تماس نیست پس در نتیجه مساله حل شدن هوا در آب وجود ندارد بنابراین شارژ مرتب هوا و نیاز به کمپرسور در این نوع منابع وجود ندارد نیاز به بازدید دوره ای و چک کردن فشار هوای منبع همچنان لازم است.

منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی

این نوع از منابع تحت فشار به نام های سرج تانک، منابع دیافراگمی، منبع پمپ آب، منبع تحت فشار پمپ آب یا منبع انبساط بسته نامیده میشود. اما در اصل یک منبع تحت فشار از نوع تماس غیر مستقیم با آب بوده که میتواند از نوع تیوپی یا دیافراگمی باشد. منبع تحت فشار یک استوانه ی فلزی بوده که داخل آن یک تیوپ قابل تعویض یا دیافراگم غیر قابل تعویض قابل انعطاف وجود دارد.

در شکل زیر شماتیک منبع تحت فشار تیوپی را ملاحظه می فرمایید.

شماتیک منبع تحت فشار تیوپی
 آب در یک سمت منبع و هوا یا ازت در سمت دیگر منبع وجود داشته و این دو در تماس مستقیم با هم نیستند. پوسته بیرونی آن از ورق فولادی به ضخامت معمولا 1.5 میلی متر ساخته میشود و تیوپ منابع تحت فشار  از جنس EPDM یا BUTIL میباشد و باید خاصیت کشسانی مناسب داشته و تحت فشار و کشش متعدد و مکرر خاصیت خود را از دست ندهد.
در شکل زیر شماتیک منبع تحت فشار دیافراگمی را ملاحظه میفرمایید. 

شماتیک منبع تحت فشار دیافراگمی

 ظرفیت منابع تحت فشار بر حسب لیتر بیان میشود و این عدد مقدار آبی است که منبع میتواند تحت فشار معینی ذخیره میشود و این فشار معمولا با فشار ایجاد شده توسط پمپ آب و فشار کاری سیستم برابر خواهد بود. 

نحوه کار منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی

زمانی که از منبع تحت فشار در سیستم آبرسانی استفاده میکنیم، پس از پایین آمدن فشار در سیستم و فرمان کلید کنترل فشار و استارت پمپ، آب تحت فشار پمپ وارد شبکه لوله کشی و منبع تحت فشار میشود. ورود آب به منبع باعث فشرده شدن هوای موجود در سوی دیگر دیافراگم شده و فشار هوا را در این قسمت بر اثر تراکم ایجاد شده بالا میبرد.
 پس از بالا رفتن فشار و صدور فرمان قطع کلید کنترل فشار به پمپ و خاموش شدن پمپ، اگر در شبکه لوله کشی آب مصرف شود، فشار سیستم کاهش میبابد و در اینجا هوای متراکم در بالای دیافراگم باعث رانده شدن آب ذخیره شده در منبع به درون سیستم میگردد و پس از تخلیه تمام یا بخشی از به دورن سیستم، مجددا فشار افت کرده و پمپ روشن خواهد شد. 

نحوه کار منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی
در اصل منبع تحت فشار باعث جلوگیری از روشن شدن مکرر پمپ خواهد شد. کلیدهای کنترل فشار که برای فرمان به پمپ استفاده میشود دارای یک ست پوینت فشار قطع و یک ست پوینت فشار وصل هستند و بین این دو عدد فاصله ای منطقی وجود دارد بالا رفتن اختلاف فشار مینیمم و ماکزیمم باعث کوچک شدن سایز منبع میگردد. 

تنظیم باد منبع تحت فشار

یکی از موارد مهم در زمان استفاده از منابع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی تنظیم صحیح فشار هوای درون منبع است. فشار منبع در حالت خالی از آب و بدون اعمال فشار پمپ میبایست در حدود 10 تا 20 درصد کمتر از فشار استارت پمپ باشد.
تنظیم فشار باد منبع تحت فشار

 اگر فشار هوا در منبع پایین باشد باعث ساییدگی تیوپ به بدنه شده و امکان سوراخ شدن آن افزایش پیدا میکند از طرف دیگر کم بودن این فشار موجب ورود حجم بیشتر از آب به درون منبع تحت فشار میشود که این مساله باعث میشود اولا پمپ در هر استارت مدت بیشتر را کار کند و پس از خاموش شدن نیز به دلیل کم بودن بودن فشار هوای متراکم، نیروی محرکه لازم برای تزریق آب به سیستم وجود نداشته باشد و خیلی سریع پمپ مجددا روشن شود.
اگر فشار هوا بیش از حد زیاد باشد نیز موجب میشود تا در هر بار استارت پمپ، حجم کمتری آب به درون منبع راه وارد شود و در زمان خاموشی پمپ این آب سریع تر به مصرف رسیده و پمپ زوتر از زمان مقرر روشن شود در نتیجه کم یا زیاد بودن فشار هوای منبع تحت فشار هر دو موجب افزایش تعدد استارت پمپ میشود.

تفاوت منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی

شاید برخی از مصرف کنندگان و حتی متخصصین منبع تحت فشار دیافراگمی و منبع تحت فشار تیوپی را یکسان بدانند اما این دو منبع تفاوت هایی دارند که باید به آن توجه نمود و در هنگام خرید منبع تحت فشار مناسب مد نظر قرار داد.

منبع تحت فشار تیوپی بسیار پر کاربرد بوده و از قدیم استفاده میشده است. جنس پرده لاستیکی در منبع تحت فشار تیوپی نسبت به منبع تحت شار دیافراگمی مرغوبیت کمتری داشته و طول عمر تیوپ این مخازن نسبت به منبع تحت فشار دیافراگمی کمتر است. اما تیوپ این مخازن قابل تعویض بوده و یک بار مصرف نیست پرده لاستیکی منابع تحت فشار تیوپی در حین کار در تماس با بدنه فلزی خواهد بود و این موضوع میتواند باعث آسیب سریعتر به تیوپ گردد. قیمت منبع تحت فشار تیوپی از منبع تحت فشار دیافراگمی کمتر بوده و استفاده از آنها متداول تر است.
در نقطه مقابل منبع تحت فشار دیافراگمی وجود دارد که دارای پرده لاستیکی از جنس مرغوب و مقاوم تر بوده و طول عمر بالاتری نسبت به منبع تحت فشار تیوپی دارد اما دیافراگم این منابع معمولا قابل تعویض نیست.  تکنولوژی ساخت منبع تحت فشار دیافراگمی به گونه ای است که پرده لاستیکی تماس و برخورد مستقیم با بدنه فلزی ندارد و این مساله باعث جلوگیری از سوراخ شدن زود هنگام منبع میشود.

چرا تیوپ منبع تحت فشار سوراخ میشود؟

یکی از مسائلی که در زمان استفاده از منبع تحت فشار دیافراگمی و تیوپی مشکل ساز میشود سوراخ شدن و ترکیدگی مکرر تیوپ است این مشکل ناشی از عوامل متعددی است که مختصرا به آن اشاره میشود.
 سوراخ شدن تیوپ منبع تحت فشار

  • گاز کلر موجود در آب شهر باعث خشک شدن دیافراگم منبع تحت فشار شده و به مرور زمان و در اثر اصطکاک و برخورد، تیوپ دچار ترکیدگی میشود. همچنین رسوب مواد جامد بر روی تیوپ منبع نیز باعث خشک شدن تیوپ و پارگی آن میشود.
  • زمانی که تیوپ یک منبع میترکد آب به قسمت هوا فشرده راه پیدا میکند. ماندن این آب باعث زنگ زدگی سطح داخلی منبع شده و سطوح داخلی منبع تیز و زبر میشود و باعث میشود تیوپ جدید نیز مجددا سوراخ شده یا ترکیده شود. 
  • خرید و انتخاب منبع تحت فشار با ظرفیت نامناسب باعث میشود اولا تعدا روشن و خاموش شدن پمپ بی مورد افزایش یابد و ثانیا منبع نیز در این روشن و خاموش شدن مرتبا و بی مورد پر و خالی شود و از عمر مفید تیوپ کاسته شود. همچنین عدم تنظیم صحیح پرشر سوئیچ کنترلی پمپ باعث میشود تا منبع بیشتر از حالت نرمال تحت فشار قرار گرفته و از عمر تیوپ آن کاسته شود.
  • ضروری است در ورودی آب به منبع تحت فشار دیافراگمی یا تیوپی حتما از سه راه صافی مناسب استفاده شود تا از ورود ذرات ریز و جامد که باعث ترکیدگی تیوپ میشود جلوگیری به عمل آید.
  • فشار هوای منبع تحت فشار در حالت خالی 10 تا 20 درصد کمتر از فشار استارت باشد کم بودن فشار باد موجب سایش بیشتر تیوپ به دیواره های منبع و افزایش احتمال سوراخ شدن و ترکیدگی تیوپ میشود.

نکات مهم در خرید منبع تحت فشار و استفاده و نگهداری از آن

  1. هنگام خرید منبع تحت فشار باید دقت نمود که اگر قرار است منبع تحت فشار برای آب شرب مورد استفاده قرار گیرد، مساله سازگار بودن جنس منبع و پرده لاستیکی با آب و عدم تاثیر منفی بر روی آب مورد توجه قرار گیرد و به همین جهت در اینگونه موارد جنس منبع و دیافراگم باید در کلاس مواد و تجهیزات غذایی  (فود گرید) باشد. 
  2. هنگام انتخاب و خرید منبع تحت فشار به ابعاد منبع توجه تا جهت انتقال آن به محل نصب و عبور از درب موتورخانه مشکلی به وجود نیاید.
  3. هنگام انتخاب و خرید منبع تحت فشار باید به ماکزیمم فشار کاری منبع و همچنین دمای مجاز توجه شود.
  4. هنگام خرید منبع تحت فشار تیوپی باید به این نکته توجه نمود که ممکن است تیوپ دیر یا زود نیاز به تعویض داشته باشد پس بهتر است خرید از برندهای خوشنام و با شبکه گسترده فروش و توزیع باشد تا در صورت نیاز به تعویض، تیوپ منبع در بازار موجود باشد. بسیار اتفاق افتاده که یک منبع برای مدتی محدود در بازار رایج شده و پس از مدتی تیوپ این منبع دیگر در بازار وجود ندارد.
  5. پس از خرید منبع تحت فشار و قبل از نصب آن استفاده از سه راه صافی در ورودی آب به منبع جهت جلوگیری از ورود ذرات ریز به منبع ضروری است این وسیله موجب میشود تا از ورود ذرات ریز نظیر شن و سنگ ریزه ها به منبع جلوگیری شود. این اجسام باعث پارگی و ترکیدگی تیوپ میشود.
  6. یکی از نکات ضروری در استفاده و نگهداری از منبع تحت فشار، کنترل ماهیانه فشار هوای داخل منبع است. تخلیه هوا یا ازت منبع و کاهش فشار منبع میتواند موجب روشن شدن مکرر پمپ و ضربه های مکانیکی ناشی از آن به خطوط لوله گردد.

مزایای استفاده از منبع تحت فشار

با توجه به موارد ذکر شده میتوان دریافت که استفاده از منبع تحت فشار از ضروریات یک سیستم آبرسانی تحت فشار با پمپ بوده و مزایای فراونی دارد.

افزایش طول عمر پمپ آبرسانی و صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل کمتر روشن شدن پمپ ها، جلوگیری از ضربه های مکانیکی و تنش در شبکه آبرسانی ناشی از استارت مکرر پمپ، جلوگیری از ضربه قوچ در شبکه لوله کشی و تثبیت فشار خروجی از شیرهای مصرف آب از این فواید هستند. اما انتخاب و خرید منبع تحت فشار متناسب با شرایط کاری سیستم و با ظرفیت مناسب و سپس تنظیم صحیح فشار هوای آن بسیار مهم بوده و اگر به این نکته توجه نشود فواید مورد نظر از استفاده از منبع تحت فشار حاصل نخواهد شد.

خرید منبع تحت فشار

فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر، اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع منبع تحت فشار در مدل ها و ظرفیت های مختلف را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان عزیز قرار داده است.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید منبع تحت فشار با کارشناسان بامین تهویه تماس حاصل نمایید.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر