منو
انواع گاز مبرد یخچال چیست ؟
انواع گاز مبرد یخچال چیست ؟

یکشنبه 28 مرداد 1403

0 150 0

انواع گاز مبرد یخچال چیست ؟

یخچال کاربردی ترین لوازم خانگی در زندگی است، شما در هر زمانی از نوشیدنی های سرد، بستنی لذت می برید در حالی که یخچال کمک بزرگی می کند. پس چه چیزی باعث می شود که یخچال توانایی خنک کردن آن را داشته باشد؟ پاسخ گاز مبرد یخچال است.

یکی از بخش های مهم در انواع یخچال ها گاز مبرد است که گرمای نهان دریافتی را به سرما تبدیل می کند. این نوع گازها در تمامی سیستم های تهویه مطبوع و خنک کننده وجود دارد.
در ابتدا از گاز فریون در انواع وسایل خنک کننده استفاده می شد. گاز مبرد با ترکیبات جدیدی تولید می شوند که هیچ گونه اثر مضری برای محیط زیست ندارد.
گازهای مبرد در مدل های مختلفی تولید و عرضه می شوند. اگر علاقه مند به آشنایی با بهترین گاز مبرد یخچال هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

انواع گاز مبرد یخچال

امروزه انواع مختلفی از گازهای مبرد تولید شده است که هر کدام در دستگاه های خاصی کاربردهای مختلفی دارند. برخی از بهترین گازهای مبرد یخچال عبارتند از:

  1. گاز مبرد R600A : این گاز نوعی هیدروکربن است که از متان ساخته شده و کاملا طبیعی ساخته می شود. این گاز مبرد به راحتی در دسترس است.
  2. گاز مبرد R134A : در ابتدا از گاز مبرد R12 استفاده می شده که اثرات مخربی بر لایه ازن داشت. اما امروزه گاز R134A جایگزین گاز R12 شده است. این نوع گاز در تولید سرما، کیفیت بسیار بالایی دارد.
  3. گاز مبرد R290 : در ابتدا از گازهای R22 استفاده می شد که مضر بود اما امروزه از نوعی گاز پروپان به نام R290 استفاده می شود. نقطه جوش این گاز پایین است و از انواع گازهای پرمصرف و مناسب به شمار می رود.
  4. گاز مبرد یخچال R410A : در بین سازندگان یخچال، این نوع گاز مبرد یخچال R410A بسیار محبوب است. زیرا نقطه جوش آن بسیار پایین است.
  5. گاز فریزر R404 : گاز مبرد R404 یکی از پرمصرف ترین گازها در سیستم های برودتی است و کیفیت بسیار خوبی دارد. از این نوع گاز در کارخانه ها، فروشگاه ها، سردخانه ها، یخچال و ... استفاده می شود.
انواع گاز مبرد برای یخچال

نقش گاز مبرد برای یخچال

گاز مبرد معمولاً عامل مهمی در ایجاد سرما است. اصولاً یخچال ها به گونه ای طراحی شده اند که این انواع متحرک و چرخشی باشند. گاز مبرد یخچال چندین بار به گاز اشباع، بخار سوپرهیت، مایع اشباع، مایع فوق سرد و ... تبدیل می شود که با استفاده از این تغییر حالت گاز، سرمای مورد نیاز یخچال تولید می شود و گرمای حاصل از کار یخچال ایجاد می شود. به بیرون هدایت خواهد شد.
در یخچال های مختلف وظیفه چرخش مواد و تغییر حالت گاز با استفاده از قطعاتی مانند کمپرسور، کندانسور، شیر فشار شکن و ... انجام می شود، لوله هایی که گاز را در داخل یخچال جابجا می کنند در قسمت پشتی یخچال قرار دارند. به همین دلیل گرما از طریق لوله ها به راحتی به بیرون منتقل خواهد شد.

عملکرد گاز مبرد یخچال

فرآیند سرد کردن غذا در یخچال بسیار ساده است. گاز مبرد برای خنک کردن یخچال و همچنین در واحدهای تهویه مطبوع استفاده می شود. فرآیند کار یخچال به شرح زیر است:

  1. با کمک اواپراتور، گاز مبرد به بخار تبدیل می شود و تمام گرمای داخل یخچال جذب می شود.
  2. کمپرسور جریان گاز مبرد و همچنین گرما را از یخچال دریافت می کند.
  3. اکنون گاز مبرد توسط کمپرسور فشرده شده و خنک می شود.
  4. گاز مبرد فشرده به کندانسور منتقل می شود و پس از آزاد شدن گرما به حالت مایع باز می گردد.
  5. حالا داخل یخچال کم کم تا دمای تنظیم شده برای عدم گرما خنک می شود.
  6. زمانی که مبرد مایع به اواپراتور برگردد، چرخه دوباره شروع می شود.

به این ترتیب دمای داخل یخچال شما پایین می ماند و می توانید تمام مواد غذایی خود را برای مدت طولانی تازه نگه دارید.

علائم کاهش گاز مبرد یخچال چیست ؟

هنگامی که سطح گاز مبرد یخچال کاهش می یابد، یخچال سرمای کمتری تولید می کند و در عوض گرمای بیشتری تولید می کند. همه مردم می توانند کاهش گاز یخچال را از طریق افزایش دمای یخچال و بدتر شدن مواد غذایی درک کنند. البته لازم به ذکر است که در صورت خرابی در سایر قسمت های یخچال، دمای یخچال ممکن است افزایش یابد. دلیل اصلی افزایش دمای یخچال مربوط به گاز مبرد خواهد بود.
گازهای مورد استفاده در یخچال معمولا بی بو هستند. اما به دلیل مواد دیگری که همراه با گاز داخل یخچال استفاده می شود، ممکن است بو هم داشته باشد.

کاهش گاز مبرد یخچال

چگونه گاز یا ماده مبرد یخچال را شارژ کنیم؟

زمانی که دمای یخچال افزایش یافت و محصولات شما آسیب دید باید به تعمیرکار یخچال مراجعه کنید. قبل از شارژ مجدد گاز یا ماده مبرد یخچال و فریزر، عیوب یخچال را بررسی کنید. علاوه بر نشتی، سایر قطعات ممکن است نقص داشته باشند. اگر ایراد یخچال رفع نشد، ممکن است گاز یخچال نیاز به شارژ مجدد داشته باشد.
اگر مشکل فقط نشت گاز باشد، تعمیرکاران در منزل مشکل را برطرف می کنند. در صورت رفع تمامی ایرادات یخچال و نشتی آن می توان گاز مبرد یخچال را شارژ کرد. پس از شارژ گاز یخچال توصیه می شود آن را برای چند ساعت خاموش نگه دارید.

قیمت گاز مبرد یخچال

قیمت گاز مبرد یخچال معمولاً به علت نوسانات ارز، متغیر است، با توجه به نوع گازی که استفاده می کنید، قیمت ها متفاوت است. همچنین هر گاز ویژگی و کیفیت خاص خود را دارد که به دلیل نوع گاز قیمت ها یکسان نخواهد بود. با توجه به مدل یخچال شما و حجم آن، میزان گاز مورد نیاز برای آن متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از قیمت گاز مبرد می توانید با مشاورین فروش بامین تهویه تماس بگیرید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید