منو
5 علت خنک نکردن کولر کازی و کم شدن پرتاب باد و راه حل آن
5 علت خنک نکردن کولر کازی و کم شدن پرتاب باد و راه حل آن

چهارشنبه 30 خرداد 1403

0 1672 19

5 علت خنک نکردن کولر کازی و کم شدن پرتاب باد و راه حل آن

5 علت کم شدن پرتاب باد کولر گازی، کثیفی فیلترهوا، یخ زدن کویل، نشتی یا مسدود شدن لوله‌، اختلال در عملکرد فن بلوور و خراب شدن موتور فن کولر گازی می باشد که در این مقاله از بامین تهویه به بررسی راه حل آنها پرداخته ایم.

یکی از بارزترین نشانه های مشکل در کولر گازی زمانی است که جریان هوای خروجی از دریچه ها کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، منجر به توزیع آهسته و ناهموار هوای خنک در یک خانه می شود، دلایل مختلفی برای کم شدن پرتاب باد کولر گازی وجود دارد که در این مقاله از بامین تهویه به بررسی آنها و معرفی راه حل آن میپردازیم.

چه چیزی باعث کم شدن پرتاب باد کولر گازی می شود؟

دلایل مختلفی برای کم شدن پرتاب باد کولر گازی از دریچه های دستگاه وجود دارد. گاهی اوقات آنها با هم ترکیب می شوند تا مشکل ایجاد کنند.

دلایل کم شدن پرتاب باد یا سرد نکردن کولر گازی عبارتند از:

گرفتگی و کثیفی فیلتر هوای کولر گازی

برفک زدن و یخ زدن کویل های اواپراتور

نشتی یا مسدود شدن لوله‌ ها و مجاری هوا کولر گازی

اختلال در عملکرد فن بلوور کولر گازی

خراب شدن موتور فن کولر گازی

ما هر یک از این مشکلات را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چرا جریان هوا و پرتاب باد را محدود می‌کند، چگونه تشخیص دهیم مشکلات را و برای رفع آن چه باید کرد.

کم شدن پرتاب باد کولر گازی

1. کثیفی فیلتر هوا کولر گازی

رایج ترین مشکل از فیلتر هوا است که از ورود زباله ها از طریق دریچه های برگشتی برای آلوده کردن داخل اواپراتور جلوگیری می کند. پس از تنها یک ماه استفاده، فیلتر هوا با آلودگی و گرد و غبار به حدی فشرده می شود که جریان هوا را به داخل و خارج دستگاه مسدود می کند.

این نه تنها باعث کم شدن پرتاب باد کولر گازی می شود، بلکه کولر گازی را مجبور به کار بیش از حد می کند و می تواند باعث ایجاد یخ در طول سیم پیچ اواپراتور شود که عملکرد آن را بیشتر کاهش می دهد.

هنگامی که این مشکلات شروع شد، به تعمیر کار نیاز خواهید داشت. با این حال، اگر همانطور که در مقاله اهمیت تعویض به موقع فیلتر کولر گازی ذکر کرده بودیم، در طول تابستان ماهی یک بار فیلتر را تعویض کنید، از همان ابتدا از این مشکلات در امان خواهید ماند.

2. اختلال در عملکرد فن بلوور کولر گازی

اختلال در عملکرد فن بلوور کولر گازی اغلب منجر به از دست دادن جریان هوا و کاهش پرتاب باد کولر گازی و سرد نکردن کولر گازی می شود. فن دمنده یا فن بلوور در پایه یونیت داخلی قرار می گیرد و هوا را از طریق کویل اواپراتور و به سیستم تهویه می فرستد. اگر فن دارای مشکلات مکانیکی باشد یا اگر موتور از کار بیفتد، جریان هوا را کاهش می دهد. 

3. یخ زدن کویل های اواپراتور

کولر گازی با عبور دادن هوا از روی کویل های اواپراتور سرد، هوای داخل خانه را خنک می کند. اما اگر آن کویل ها منجمد شوند، اساساً عبور هوا از روی آنها و وارد شدن به سیستم توزیع مسدود می شود. این انسداد منجر به کم شدن پرتاب باد کولر گازی به طور قابل توجهی می شود.

چندین چیز می تواند باعث یخ زدن کویل های اواپراتور شما شود، از جمله:

فیلتر هوا کثیف یا دریچه برگشت مسدود شده است

کثیفی روی کویل های اواپراتور 

نشت مبرد

کویل های اواپراتور را بررسی کنید، اگر روی مشاهده کردید که یخ تشکیل شده یا کاملاً منجمد شده اند، فن ترموستات خود را به‌جای «AUTO» روی حالت «روشن» قرار دهید تا خطوط مبرد شما یخ زده شوند.

فیلتر هوای خود را در صورت نیاز بررسی و تعویض کنید. اگر جریان هوا بهبود نیافت و کویل های شما همچنان یخ می زند، از یک متخصص بخواهید تا سیستم شما را از نظر نشت گاز مبرد بررسی کند. اگر نشتی دارید، آنها می‌توانند آن را پیدا کنند، آن را برطرف کنند و سیستم شما را شارژ کنند.

 پرتاب کم باد کولر گازی

4. نشتی یا مسدود شدن لوله‌ ها و مجاری هوا کولر گازی

لوله‌ ها و مجاری هوا کولر گازی هوای خنک را در سرتاسر خانه شما ارسال می کنند. بنابراین، اگر هر گونه سوراخ، نشتی یا انسداد در سیستم لوله‌ ها وجود داشته باشد، متوجه کم شدن پرتاب باد کولر گازی خواهید شد.

مشکلات کانال و نشتی یا مسدود شدن لوله‌ ها و مجاری هوا کولر گازی معمولاً با گذشت زمان ایجاد می شود. بنابراین، اگر متوجه شدید که پرتاب باد به طور ناگهانی کاهش یافته است، به احتمال زیاد مشکل لوله‌ ها و مجاری هوا نیست، مگر اینکه اخیراً پیچ خوردگی در لوله های انعطاف پذیر اتفاق افتاده باشد.

برای حل این مشکل از یک متخصص بخواهید که لوله‌ ها و مجاری هوا  را بررسی کند. آنها می توانند تعیین کنند که آیا چیزی در داخل لوله ها (کثیفی، حیوانات و غیره) وجود دارد که ممکن است جریان هوا را مسدود کند. آنها همچنین نشتی را بررسی می کنند و مناطق مشکل دار را مهر و موم می کنند تا جریان هوای شما به حالت عادی برگردد.

5. خراب شدن موتور فن کولر گازی

موتور فن کولر گازی هوای خنک شده را در خانه شما به حرکت در می آورد. با این حال، این موتورها در طول زمان ممکن است گرد و غبار و زباله بگیرد که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود. اگر موتور فن شروع به عقب افتادن کند، به سرعت متوجه خواهید شد که جریان هوا در خانه شما ضعیف می شود.

می توانید با ریست کردن سیستم خود، مشکلات موتور فن را عیب یابی کنید. اگر راه اندازی مجدد مشکل را حل نکرد، ممکن است موتور شما با مشکلاتی مواجه شود که نیاز به تعمیر و نگهداری متخصص یا تعویض کامل دارد.

نتیجه گیری

علت خنک نکردن کولر کازی و کم شدن پرتاب باد می‌تواند از چندین عامل همچون گرفتگی فیلتر هوا، یخ زدن کویل های اواپراتور، نشتی یا مسدود شدن مجاری هوا، اختلال در عملکرد فن بلوور و خرابی موتور فن از جمله دلایل اصلی هستند. برای رفع این مشکلات، تعویض منظم فیلتر هوا، بررسی و رفع یخ زدگی کویل ها، تعمیر یا تعویض قطعات خراب، و بررسی نشتی مبرد توصیه می‌شود. در صورت عدم بهبود جریان هوا، مراجعه به متخصص برای بررسی دقیق‌تر سیستم و تعمیرات لازم اجتناب‌ناپذیر است. این اقدامات می توانند به حفظ عملکرد مطلوب کولر گازی و جلوگیری از مشکلات بیشتر کمک کنند.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید