منو
راهنمای استفاده از داکت اسپلیت
راهنمای استفاده از داکت اسپلیت

دوشنبه 12 آبان 1399

6 2009 517

راهنمای استفاده از داکت اسپلیت

داکت اسپلیت در پنل داخلی خود با بهره گیری از الکتروفن قوی تر نسبت به کولر گازی امکان کانال کشی در سقف یا دیوار کاذب را مهیا می سازد .
این دستگاه از دو بخش یونیت خارجی و یونیت داخلی تشکیل شده است که یونیت خارجی دستگاه باید در ارتفاع و فاصله افقی متناسب با ظرفیت و نوع آن نصب گردد تا کارایی مناسب را داشته باشد.
در این مقاله چگونگی استفاده از داکت اسپلیت، تنظیم دمای دستگاه و ... بیان شده است.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با استفاده صحیح از داکت اسپلیت با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. سیستم گرمایش و سرمایش داکت اسپلیت
  2. تنظیم دمای داکت اسپلیت
  3. علت خنک نکردن داکت اسپلیت چیست؟
  4. هواگیری داکت اسپلیت
  5. سرویس و تعمیر داکت اسپلیت

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های داکت اسپلیت، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های داکت اسپلیت به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

داکت اسپلیت یکی از پرکاربردترین سیستم‌های تهویه مطبوع در منازل، دفاتر و فضاهای تجاری است. این سیستم از یک دستگاه داخلی (داخل ساختمان) و یک واحد خارجی (بیرون ساختمان) تشکیل شده است که از طریق لوله‌های گرمایشی و خنک‌کننده به هم متصل می‌شوند. در این مقاله، به بررسی راهنمای استفاده از داکت اسپلیت و نکاتی که باید در نصب و استفاده از آن رعایت شوند، می‌پردازیم.

سیستم گرمایش و سرمایش داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها به نسبت سیستم کولر گازی دارای سیستم پیچیده تری هستند. استفاده از پنل کنترل هوشمند با قابلیت زمان بندی و سیستم گرمایش کویل آب گرم و تغییرات عملکرد در زمان تغییر فصل استفاده از داکت اسپلیت را به نسبت دشوار تر کرده است.
در سیستم کولر گازی با زدن یک دکمه سیستم از سرمایش به گرمایش و برعکس تغییر می کند. در حالی که در سیستم داکت اسپلیت برای دستیابی به گرمایش ارزان‌قیمت از کویل آب گرم استفاده می‌شود که متصل به سیستم موتورخانه گرمایش و یا پکیج است. که علاوه بر تغییر فصل سیستم گرمایش و سرمایش روی برد کنترل دستگاه باید کویل دستگاه را هواگیری و آماده کار کرد.
در سیستم گرمایش داکت اسپلیت کمپرسور از مدار خارج می‌شود و هوای گرم از طریق سیستم آب گرم تامین می‌شود. در حالی که در کولر گازی با استفاده از شیر تغییر فصل مسیر عبور گاز تغییر کرده و جای کندانسور و اواپراتور عوض می‌شود.

داکت اسپلیت

تنظیم دمای داکت اسپلیت

تنظیم دمای داکت اسپلیت از یک نقطه و معمولا از فضای مشترک صورت می‌گیرد برای مثال اگر در یک فضای مسکونی یک دستگاه داکت اسپلیت نصب شده است کنترلر آن در فضای مشترک مانند سالن یا راهرو نصب می‌شود و به همین دلیل کنترل دما در سیستم هایی که از داکت اسپلیت استفاده می‌کنند به خوبی انجام نمی‌شود.
با استفاده از کولر گازی که هر پنل برای همان قسمت در نظر گرفته می شود می توان دمای پنل را تنظیم کرد. اما در سیستم داکت اسپلیت از یک سیستم کنترل و دماسنج برای کل فضا استفاده می شود و تنظیم دمای اتاق ها به صورت مجزا امکان پذیر نیست.
باز و بست دریچه‌های داکت اسپلیت برای تنظیم دما صحیح نیست. باز و بست دریچه ها سبب افزایش حجم و فشار هوا در دریچه های دیگر می شود در بعضی از پروژه‌ها که ابعاد کانال ها به درستی محاسبه نشده است باز و بست دریچه ها سبب ایجاد صدا درون کانال ها می شود.تنظیم دمای داکت اسپلیت

علت خنک نکردن داکت اسپلیت چیست؟

علت خنک نکردن داکت اسپلیت به چند عامل مهم بستگی دارد.

  1. ظرفیت دستگاه داکت اسپلیت باید مطابق با متراژ، کاربری، اتلاف حرارت و تعداد نفرات حاضر و... محاسبه شده باشد. در غیر این صورت ممکن است نتواند بار برودتی را تأمین کند.
  2. کانال کشی دستگاه باید به درستی و طبق محاسبات انجام شده باشد. در غیر این صورت جریان هوای کافی برای سرمایش و گرمایش محیط برقرار نمی‌شود.
  3. فاصله پنل بیرونی و داخلی باید طبق استاندارد و نظر کارشناس باشد و در مسیر های عمودی از اویل تراپ یا همان تله روغن استفاده شده باشد.
  4. ترموستات دستگاه در معرض باد خنک خروجی دستگاه نباشد در غیر اینصورت ترموستات نمی‌تواند دمای محیط را حس کند.
  5. کمپرسور دستگاه به مشکل خورده و روشن نمی شود. (سوختگی خازن به دلیل نوسان برقی در بعضی دستگاه ها، اتفاق می افتد)
  6. گاز مبرد نشتی پیدا کرده که مجدداً باید شارژ شود.
  7. دمای خارج ساختمان از رنج کاری دستگاه بالاتر است. در شهرهای گرمسیری باید از دستگاه های مخصوص تروپیکال یا همان حاره‌ای استفاده شود که بتوانند در دمای بالایی آن منطقه به خوبی عمل کنند.

پیشنهاد مطالعه : علت خنک نکردن داکت اسپلیت

هواگیری داکت اسپلیت

هواگیری داکت اسپلیت مربوط به کویل گرمایی آن است و فقط در فصول سرد برای تامین دبی آب گرم مورد نیاز درون کویل آب گرم انجام می‌شود. در سیستم های تهویه مطبوع که با آب کار می کنند گاها وجود هوا در لوله کشی و کویل ها سبب جلوگیری از گردش آب و در نتیجه جلوگیری از انتقال حرارت می شود. استفاده از شیرهای هواگیری اتوماتیک یا شیرهای هواگیری دستی در نقاط مخصوص این مشکل را حل می کند.
برخی از کویل های داکت اسپلیت دارای شیر هواگیری هستند که در بالای کویل قرار دارد. بهتر است ورود آب به کویل از اتصال پایین و خروج آب از اتصال بالا انجام شود تا مسیر خروج هوا با مسیر خروج آب یکی باشد.
سیستم خنک کننده داکت اسپلیت نیاز به هواگیری ندارد این سیستم با گاز مبرد کار می‌کند و به کویل آب گرم دستگاه مربوط نمی شود.

سرویس و تعمیر داکت اسپلیت

داکت اسپلیت مانند کولر گازی و کولر آبی نیاز به سرویس دارد. در محیط‌هایی که گرد و غبار زیاد است و در هر فصل دو یا چند بار باید سرویس و نظافت دستگاه انجام شود.
سرویس داکت اسپلیت شامل تمیز کردن کویل کندانسور، اواپراتور و کویل گرمایی و تمیز کردن فن های آکسیال و فن سانتریفیوژ سیستم، و چک کردن فشار گاز سیستم و آمپر دستگاه است.

نتیجه‌گیری

در نهایت، استفاده از داکت اسپلیت نه‌تنها به ما امکان گرمایش و سرمایش بهینه را می‌دهد بلکه با رعایت نکات و توصیه‌های مطرح شده، می‌توان از طول عمر طولانی‌تر و عملکرد بهینه‌تر این دستگاه‌ها بهره‌مند شد. از آنجایی که داکت اسپلیت‌ها یکی از سیستم‌های پراستفاده در منازل ما شده‌اند، آشنایی با نکات استفاده صحیح آنها بسیار اهمیت دارد.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات


6 دیدگاه یافت شد!

نظرات
سبحانی
پنجشنبه 9 شهریور 1402

سلام.آیا داکت اسپلیت صدا تولید میکند؟

بامین تهویه
بامین تهویه
پنجشنبه 9 شهریور 1402

سلام.
بله ،داکت اسپلیت ها به طور کلی صدا تولید می کنند،اما دستگاه های جدید تهویه مطبوع صدای کمتری نسبت به سیستم های قدیمی دارند.

نظرات
سامان
پنجشنبه 26 مرداد 1402

قیمت داکت اسپلیت چنده؟

بامین تهویه
بامین تهویه
پنجشنبه 26 مرداد 1402

سلام.
دوست عزیز قیمت داکت اسپلیت بر اساس برند،مدل،ابعاد و ظرفیت آن متغیر می باشد.برای استعلام قیمت داکت اسپلیت با کارشناسان ما تماس بگیرید. 02188306500

نظرات
آقاپور
پنجشنبه 19 مرداد 1402

سلام.من یک واحد مسکونی دارم که میخوام داکت اسپلیت نصب کنم لطفا راهنمایی کنید چه ظرفیتی مناسب تره؟

بامین تهویه
بامین تهویه
پنجشنبه 19 مرداد 1402

سلام.
انتخاب ظرفیت مناسب برای داکت اسپلیت وابسته به عواملی مانند مساحت محیط، تعداد افراد، میزان عایق‌ها و شیوه گرمایش و سرمایش مورد استفاده است. برای یک واحد مسکونی، معمولاً به متراژ محیط توجه شده و میزان کارایی انرژی دستگاه نیز در نظر گرفته می‌شود.بعنوان مثال برای یک واحد مسکونی با مساحت ۱۲۰ متر مربع، یک دستگاه ۳۶۰۰۰ مناسب است.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید