منو
انواع فیلتر شنی 
انواع فیلتر شنی 

دوشنبه 6 آبان 1398

0 1693 449

انواع فیلتر شنی 

انواع فیلتر شنی در دو نوع تحت فشار که با محفظه بسته و معمولا از جنس فلزی و فایبرگلاس یا HPDE، و ثقلی با بدنه بتنی و فلزی تولید میشود. مهمترین تفاوت فیلتر شنی ثقلی و تحت فشار فشار مورد نیاز برای راندن آب به میان لایه های فیلتر است که در ادامه به بررسی معایب هر یک نیز پرداخته ایم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با انواع فیلتر شنی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. آشنایی با انواع فیلتر شنی استخر
  2. متعلقات فیلتر شنی فلزی تحت فشار
  3. تفاوت فیلتر شنی ثقلی و تحت فشار
  4. معایب فیلتر شنی تحت فشار
  5. مزایای فیلتر شنی تحت فشار
  6. خصوصیات فیلتر شنی تحت فشار
  7. انواع فیلتر شنی ثقلی
  8. مقایسه ی فیلتر شنی فشاری با فیلتر شنی ثقلی
  9. اتلاف ذرات بستر فیلترشنی
  10. سرویس و نگهداری فیلتر شنی
  11. راهنمای خرید فیلتر شنی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع فیلتر استخر ، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های فیلتر استخر به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست انواع مدل های فیلتر استخر کلیک نمایید.

 

فیلترهای شنی یکی از اجزای اساسی در سیستم‌های تصفیه آب و هوا هستند که به منظور حذف ذرات معلق و جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به محیط، استفاده می‌شوند. انتخاب مناسب از بین انواع فیلترهای شنی اهمیت زیادی دارد. در این مقاله، به معرفی و بررسی انواع مختلف فیلترهای شنی خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی در دو نوع ثقلی و تحت فشار تولید میشود که نوع تحت فشار دارای محفظه بسته و معمولا فلزی یا فایبر گلاس و یا HPDE است. و در مقابل فیلتر شنی ثقلی با بدنه بتنی و فلزی تولید میشود.

قسمت های تشکیل دهنده ی یک فیلتر شنی تحت فشار شامل بستر ماسه ای ،تجهیزات جمع آوری آب صاف شده ، تجهیزات شست و شوی فیلتر شنی و جمع آوری پساب شست و شو می باشد.

این فیلتر ها از یک استوانه فلزی تشکیل شده است. که در دو انتها، به عدسی ختم می شود و به ابعاد مناسب با آب دهی ساخته می شود و ممکن است ایستاده یا خوابیده (روی محور افقی) با پایه ای بلند تر از کف زمین ساخته شود.

جریان آب ورودی به فیلتر شنی ممکن است به تبعیت از اختلاف سطح منبع آب و محل استقرار فیلتر تامین شود یا با استفاده از فشار مناسبی که از طریق خطوط لوله ی انتقال آب یا پمپ استخر تامین شود.

آب ورودی به فیلتر شنی از لایه ی صاف کننده و در جهت بالا به پایین جاری خواهد شد. و لایه ی صاف کننده ممکن است با دانه بندی یک نواخت یا چند لایه با دانه بندی های متفاوت طراحی شود.

متعلقات فیلتر شنی فلزی تحت فشار

فیلتر شنی فلزی تحت فشار دارای دریچه مناسب برای داخل کردن شن و ماسه و بازدید یا خارج کردن شن و ماسه در مواقع لزوم است.این فیلتر ها دارای یک شیر آب ورودی ،شیر خروج آب صاف،شیر ورود آب شست و شو ،شیر تخلیه و خروج آب شست و شو هستند.در بالاترین نقطه صافی یک شیر تخلیه هوا وجود دارد که ممکن است به طور خودکار عمل نماید.
علاوه بر وسایل بالا صافی ممکن است دارای فشار سنج و کنتور آب و دستگاه سنجش افت فشار باشد.

تفاوت فیلتر شنی ثقلی و تحت فشار

مهم ترین تفاوت بین فیلتر های ثقلی و تحت فشار عبارت است از فشار مورد نیاز برای راندن آب به میان لایه های فیلتر و گذر از آن و همچنین نوع محفظه ی استفاده شده برای فیلتر ها.

فیلتر های ثقلی عموما بین 0.2 تا 0.3 bar فشار نیاز دارند و در یک تانک با سطح آزاد فولادی یا بتنی قرار دارند. فیلتر های تحت فشار عموما در شرایطی کاربرد دارند که آب ورودی دارای فشار بیشتر از 0.3 bar است و قرار نیست که فشار پس از فیلتر صفر شود.

به دلیل قیمت بالای ساختمان محفظه ی تحت فشار فیلتر های تحت فشار به صورت تیپ فقط در تصفیه خانه های کوچک آب و عموما در کارخانه ها کاربرد دارند در حالی که فیلتر های ثقلی کاربرد های گسترده تری دارند. به هرحال استفاده از فیلتر های تحت فشار برای تصفیه ی آب های سطحی و برای اجتماعات شهری دارای نقطه ضعف هایی است که نمی توان آن ها را نادید گرفت و بسیاری از مراجع کاربرد آنها را مورد تایید قرار نمی دهند.

معایب فیلتر شنی تحت فشار

به طور کلی فیلتر های تحت فشار نسبت به فیلتر های ثقلی دارای معایب زیر هستند:

  1. از این نوع صافی ها غالبا در مواردی که آب ورودی به فیلتر تحت فشار باشد استفاد می شود.
  2. بازده این نوع فیلتر ها نسبت به نوع ثقلی کمتر است.
  3. در عملیات شست و شوی فیلتر معمولا بخشی از مصالح ریز دانه ی ماسه با آب شست و شو از فیلتر خارج می شود .بنابر این به طور مرتب جایگزینی ضروری است.
  4. عملیات صاف کردن و شست و شو فیلتر را نمی توا به طور مستقیم نگاه کرد و از کیفیت و سودمندی کار آگاه شد.

در زیر می توانید تصویر یک فیلتر شنی تحت فشار را مشاهده نمایید.

فیلتر شنی تحت فشار

مزایای فیلتر شنی تحت فشار

صافی های تحت فشار متداول ترین صافی های تصفیه ی آب به شمار می روند که دارای مزایایی شامل:

  1. سرعت بالای تصفیه
  2. حجم اشغالی کم
  3. هزینه ی پایین
  4. افت حرارت گم آب پس از آهک زنی گرم می باشد

بدنه ی فلزی صافی تحت فشار استوانه ای شکل بوده و بستری از ذرات دانه ای را در بر می گیرد. آبی که باید تصفیه شود وارد قسمت بالائی صافی می شود و از بستر صافی عبور می کندو سپس در قسمت پایین صافی جمع می شود و به مصرف می رسد. 

تجمع ذرات معلق در بستر صافی عامل افزایش افت فشار آب طی عبور از صافی می باشد. هر گاه افت فشار بیش از حد معین شد صافی از مسیر تصفیه خارج و شست و شو می شود. برای شست و شوی صافی جریان آب معکوس می شود تا ضمن منبسط شدن بستر آلودگی های صافی زدوده شود.

به طور معمول جنس بستر صافی های تحت فشار شن آنتراسیت یا خاک دیاتومه می باشد که بر حسب نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.
بسته به آب دهی صافی های تحت فشار به دو صورت عمودی و افقی طراحی و ساخته می شود.

خصوصیات فیلتر شنی تحت فشار 

  1. بدنه ی صافی ۵ بار فشار را به خوبی تحمل می نماید.
  2. پوشش داخلی بدنه صافی متشکل از دو لایه اپوکسی می باشد.
  3. سطح خارجی بدنه ی صافی با ضد زنگ و رنگ روغن مناسب پوشیده شده است.
  4. هر دستگاه مجهز به دریچه های بازدید پایین و بالا فشار سنج و شیر تخلیه ی هوا می باشد.

پیشنهاد مطالعه : محاسبه فیلتر شنی 

انواع فیلتر شنی ثقلی

همانطور که قبلا ارائه گردید فیلتر های شنی ثقلی به دو دسته تقسیم می شوند.:

فیلتر شنی ثقلی کند

فیلتر شنی ثقلی کند، فیلتر ی است که مقدار جریان آب در آن به اندازه ای کم باشد که امکان تشکیل لایه ی بیولوژیکی در سطح ماسه را فراهم نماید. این لایه ی بیولوژیکی موجب جذب و جداسازی مواد معلق در آب خواهدشد.

استفاده از فیلتر شنی ثقلی کند در شرایطی که مقدار متوسط سالانه ی مواد معلق کمتر از ۱۰ میلی گرم در لیتر باشد یا حداکثر کدورت ۵۰ واحد باشدمطلوب است. 
در صورت استفاده از این فیلتر ها نیازی به انعقاد شیمیایی و ته نشینی قبلی نمی باشد. 
فیلتر شنی ثقلی کند فاقد سیستم شست و شوی معکوس بوده و به جای آن از تعویض دوره ای لایه ای از ماسه استفاده می شود فیلتر شنی ثقلی کند با توجه به سادگی بهره برداری آن برای تصفیه خانه های کوچک مناسب می باشد .به شرطی که زمین کافی موجود باشد و اگر ظرفیت تصفیه خانه بالا باشد از این نوع فیلتر استفاده نمی شود.

فیلتر شنی ثقلی تند

فیلتر شنی ثقلی تند متداول ترین روش فیلتر کردن آب هستند در این فیلتر ها آب زلال که هنوز مقداری کدورت دارد (حداکثر ۱۰ واحدJTU)از فیلتر های شنی عبور داده می شودو کدورت آن به کمتر از یک واحد جکسون کاهش می یابد.
 مصالح فیلتر ماسه ای از جنس سنگ سیلیس با درجه ی خلوص ۹۸ درصد می باشد.
فیلتر شنی ثقلی تند جوری در نظر گرفته می شوند که هر دو بستر فیلتر بتوانند از نظر بهره برداری و نیز شست وشوی معکوس مورد استفاده قرار گیرد.
کف فیلتر شنی ثقلی تند را معمولا از بتون یا مواد پلاستیکی و غیره می سازندو در هر متر مربع آن ، ۶۰ تا ۹۰ عدد نازل پلاستیکی برای خروج آب صاف قرار داده می شود. 
نازل ها ممکن است به صورت کوتاه یا دنباله بلند به کار برده شوند که انتهای آنها داخل آب صاف شده ی زیر فیلتر قرار دارد.
 پس از مدتی که فیلتر کار می کند فاصله بین ماسه های بستر فیلتر به تدریج توسط مواد معلق منعقد شده گرفته می شودو سبب افزایش افت فشار و کاهش عبور آب از لابه لای ذرات می شود. 
پس از مدتی در بستر فیلتر کاملا گرفتگی ایجاد می شود که در این مقطع باید بستر فیلتر شست و شو داده شود.
 شست و شوی فیلتر حداکثر ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید که توسط شست و شوی معکوس و با استفاده از تزریق هوا و آب با فشار مواد معلق ومنعقد شده در لابه لای بستر فیلتر از آن جدا شده و فیلتر دوباره آماده بهرهبرداری می شود.
 در زیر فیلتر شنی ثقلی تند که محل جمع آوری آب صاف شده است لوله های انتقال آب و هوای شست و شوی معکوس قرار می گیرند.

برای عملکرد بهتر فیلتر شنی ثقلی تند نیاز به انعقاد سازی مواد معلق می باشد .اگر کدورت آب کم و نیازی به زدایش رنگ آب نباشد عمل انعقاد بدون ته نشینی توصیه می شود.
 هنگامی که کدورت آب زیاد باشد یا لازم است رنگ آب حذف شود صافی پس از انعقاد سازی مواد ته نشینی آن هادر حوضچه های ترسیب قرار می گیرد تا قسمت زیادی از آلودگی ، کدورت ، آهن ؤ روغن و رنگ آب جدا شوند.
 به منظور حذف طعم و بوی نامطلوب آب ، صافی هایی با بستر جاذب مورد نیاز است.

مقایسه ی فیلتر شنی فشاری با فیلتر شنی ثقلی

  1. فیلتر های فشاری را می توان در بین لوله های تحت فشار گذاشت بنابر این احتیاجی به پمپاژکردن نمی باشد.
  2. فیلتر های فشاری در مقایسه با فیلتر هی ثقلی به حجم کمتری احتیاج دارند .
  3. فیلتر های فشاری در افت فشار زیاد هم قابلیت استفاده دارند.
  4. شن های داخل فیلتر های فشاری را نمی توان دید و موثر بودن شست و شو را نمی توان مشاهده نمود.
  5. در فیلترهای فشاری نمی توان به راحتی فیلتر های ثقلی و کار مواد منعقد کننده را کنترل نمود.
  6. ثابت نگه داشتن دبی خروجی فیلتر های فشاری مشکل می باشد؛اما در فیلتر های ثقلی عملیات مذکور به سهولت امکان پذیر می باشد.

اتلاف ذرات بستر فیلترشنی

معمولا پس از شست و شو های زیاد تعداد ذرات بستر فیلتر کاهش می یابد.در مورد فیلتر های شنی سریع یا همان فیلتر های فشاری به طور تقریبی سالیانه ۱ الی ۲ درصد از عمق بستر از بین می رود.

 تلفات زیاد بستر فیلتر اغلب ناشی از عوامل زیر است.

  1. حبس هوا در بستر فیلتر
  2. طولانی بودن بیش از حد شست و شو
  3. دبی زیاد شست وشو ی فیلتر به ویژه در ماه های سرد
  4. نشت ذرات فیلتر از صفحه ی محافظ و نگهدارنده

منظور از نشت هوا این است که تعداد زیادی حباب هوا در بستر فیلتر جمع می شود دلیل تولید حباب ها در بستر فیلتر به علت تغییرات فشار در داخل فیلتر در زمان های مختلف است.

دیده می شود که در زمان های آخر قبل از سرویس و تمیز کاری فشار در قسمتی از بدنه ی فیلترشنی منفی می شود. بدیهی است هوا در آب حل می شود و همواره آب دارای مقداری هوای محلول است.مقدار هوای محلول بستگی به فشار دارد حال در آن قسمت از بدنه که فشار منفی شده است هوای محلول در آب طبق قانون هنری به صورت گاز از آب خارج شده و در خلل و فرج بستر فیلتر جمع می شود.
این فرآیند موجب افت شدید فشار در بستر فیلترشنی می شود لذا هر چه مقدار آب در داخل فیلتر بیشتر باشد حبس هوا دیرتر حادث می شود ؛بنابر این در فیلتر های کم عمق مشکل حبس هوا محسوس تر است.

یک روش حذف یا کاهش حبس هوا در فیلتر این است که سرویس نگهداری و تعمیر این است. که PM فیلترشنی را قبل از کاهش شدید افت فشار (نتیجه تولید فشار منفی) آغاز و شست و شوی فیلتر را شروع نماییم. در بسیاری از موارد حبس هوا در بعضی از فصول سال مثل بهار روی می دهد زیرا آب ورودی به فیلتر حاوی هوای حل شده ی بیشتری است.

سرویس و نگهداری فیلتر شنی

اپراتور فیلتر شنی باید به طور منظم عملکرد فیلتر را مورد ارزیابی قرار دهد. سه شاخص معرف چگونگی عملکرد فیلتر می باشد:

  1. کدری آب فیلتر شده
  2. طول زمان سرویس دهی فیلتر (افاصله زمانی دو شست وشو)
  3. نسبت حجم آب لازم برای شست و شو به حجم آب فیلتر شده

طول زمان سرویس دهی فیلتر بستگی به اندازه ذرات بستر و کیفیت آب ورودی به فیلتر دارد که آنها نیز تابعی از TDS (املاح )و دمای آب ورودی ، سرعت فیلتراسیون و ویژگی های بستر دارند.

 بنابراین پس از مدت زمانی که از بهره برداری این فیلتر ها بگذرد فیلتر ها نیاز به شست و شو دارند .این زمان بستگی به کیفیت و میزان آب تصفیه شده دارد .
در این حالت لایه ماسه ی فیلتر ،گرفته شده و خوب عمل نمی کند. 
دراین حالت که معمولا بر اساس تجربه یا افت فشار داخل فیلتر مشخص می شود فیلتر نیاز به شست وشو دارد که با جریان دادن هوا و سپس آب در عکس جهت فیلتر کردن به ترتیب زیر انجام می گیرد:

  1. شیر آب خام ورودی به فیلتر بسته می شود.
  2. شیر خروج آب صاف نیز بسته می شود.
  3. شیر تخلیه هوا باز می شودو هوا به میان ذرات ماسه دمیده می شود تا ماسه ها چسبندگی خود را از دست بدهند.
  4. شیر خروجی آب شست و شو باز می شود.
  5. شیر ورودی آب شست و شو باز می شود. و عملیات شست و شو ی ماسه ها با آب تمیز شروع می شود.
  6. پس از مدت زمان معینی که عملیات شست و شو انجام گردید شیرهای ورودی هوا و ورودی و خروجی آب شست و شو بسته می شوند. و شیر خروجی آب تصفیه و سپس شیر ورودی آب خام نیز باز می شوند و عملیات تصفیه ی آب دوباره آغاز می شود.

راهنمای انتخاب و خرید انواع فیلتر شنی استخر

انتخاب و خرید فیلتر شنی برای استخر ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله اندازه استخر، نوع آب، نیاز به تصفیه آب، و بودجه مالی شما. در ادامه چند نکته را برای راهنمایی در انتخاب و خرید فیلتر شنی برای استخر ذکر می‌کنیم:

  1. حجم و ابعاد استخر:

    • برای انتخاب فیلتر مناسب، باید حجم آب استخر را بدانید. هر فیلتر شنی دارای ظرفیت تصفیه‌ای خاصی است که می‌تواند با آن حجم آب را در زمان مشخص تصفیه کند.
  2. نوع مواد معلق در آب:

    • اگر آب شما دارای ذرات معلق زیاد است، بهتر است فیلتری با میزان قابل تنظیم برای ذرات ریز انتخاب کنید.
  3. نوع استخر:

    • استخرهای خاصی ممکن است نیاز به فیلترهای خاصی داشته باشند؛ مثلاً استخرهای شناگاه یا استخرهای آب‌گرم.
  4. نوع مصرف برق:

    • برخی از فیلترها از نظر مصرف برق متفاوت هستند. بهتر است فیلتری با مصرف برق مناسب بر اساس بودجه و نیازهای شما انتخاب کنید.
  5. نگهداری و تعویض فیلتر:

    • برخی از فیلترها نیاز به نگهداری و تعویض منظم فیلترهای خود دارند. بهتر است این نکته را هم در نظر بگیرید تا از هزینه‌های تعمیرات و نگهداری اضافی جلوگیری کنید.
  6. قیمت:

    • هزینه یک فیلتر شنی استخر نیز مهم است. بر اساس بودجه مالی خود فیلتری با کیفیت مناسب را انتخاب کنید.
  7. برند و نظرات مصرف‌کنندگان:

    • تحقیق کنید و نظرات مصرف‌کنندگان را در مورد برندها و مدل‌های مختلف بررسی کنید.

همچنین، همواره به دفترچه راهنمای استفاده از فیلتر و تصفیه‌کننده استخری که انتخاب می‌کنید، توجه کنید تا از بهترین عملکرد آن استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

انتخاب مناسب از بین انواع فیلترهای شنی بسیاری از عوامل به عنوان میزان آلودگی محیط، نوع آب مورد استفاده، هزینه و توان مصرفی نیاز دارد. هر فیلتر شنی مزایا و محدودیت‌های خود را دارد و انتخاب هوشمندانه بر اساس نیازهای شما به بهینه‌ترین عملکرد خواهد انجامید.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر