منو
آشنایی با چشم الکتریکی (فتوسل) مشعل گازی
آشنایی با چشم الکتریکی (فتوسل) مشعل گازی

شنبه 2 اسفند 1399

2 8813 1005

آشنایی با چشم الکتریکی (فتوسل) مشعل گازی

چشم الکتریکی یا فتوسل در داخل محفظه ای در بدنه مشعل طوری نصب می گردد که بتواند داخل دیگ و شعله را بخوبی ببینید.در ساختمان فتوسل از نیمه هادی ها استفاده شده است.مانند ژرمانیوم،که بر اثر تابش نور الکترون های مدار خارجی تحریک می شود و خاصیت هدایت پذیریشان زیاد می شود و جریان برق عبور می کند

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با آشنایی با چشم الکتریکی (فتوسل) مشعل گازی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. سیستم شعله یابی چشم الکتریک ( مادون قرمز – نور مرئی – ماوراء بنفش )
  2. آشنایی با چشم الکتریکی مشعل ( فتوسل ) گازوئیلی
  3. نکات مهم در مورد نصب و نگهداری چشم الکتریکی ( فتوسل )
  4. نحوه تست و آزمایش صحت عملکرد چشم الکتریکی ( فتوسل )
  5. چشم الکتریک نور مرئی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های مشعل، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های مشعل به لینک زیر مراجعه نمایند.

سیستم شعله یابی چشم الکتریک ( مادون قرمز – نور مرئی – ماوراء بنفش )

شعله تشعشع انرژی به صورت امواج دارد که تولید حرارت و نور می کند ما می توانیم فقط کمتر ز 10 % درصد کل تشعشع را که در محدوده نور مرئی است رویت کنیم. بیش از 90 % تشعشع به صورت مادون قرمز است که مربوط به طول موج های بلند است و بقیه مربوط به طول موج های خیلی کوتاه ( ماوراء بنفش ) است.

الف-چشم الکتریک مادون قرمز ( IRD )

سلول این چشم الکتریک به نور مادون قرمز حساس است و مقاومت الکتریکی آن با شدت تشعشع نسبت معکوس دارد از این چشم الکتریکی می توان در مشعل های دوسوخته استفاده نمود.

ب- چشم الکتریک ماورائ بنفش

این چشم الکتریک از یک لوله که با گاز پر شده و دارای آند و کاتد است تشکیل شده و به اشعه ماوراء بنفش حساس است.تشعشع ماوراء بنفش وارد لوله شده و به کاتد برخورد می کند و از کاتد الکترون ها خارج شده و جذب آند می شوند،عبور الکترون ها از میان گاز آن را یونیزه کرده و هادی جریان می شود . لوله UV معمولا در سه نوع حساسیت کم ، متوسط و زیاد وجود دارد لوله UV به تمام شعله ها مشعل های گازی و گازوئیلی حساس است.

آشنایی با چشم الکتریکی مشعل ( فتوسل ) گازوئیلی

آشنایی با چشم الکتریکی مشعل ( فتوسل ) گازوئیلی

چشم الکتریکی یا فتوسل در داخل محفظه ای در بدنه مشعل طوری نصب می گردد که بتواند داخل انواع دیگ بخار و دیگ آبگرم و شعله را بخوبی ببینید.

در ساختمان فتوسل از نیمه هادی ها استفاده شده است.مانند ژرمانیوم،که بر اثر تابش نور الکترون های مدار خارجی تحریک می شود و خاصیت هدایت پذیریشان زیاد می شود و جریان برق عبور می کند.مطابق شکل زیر یک فتوسل از صفحه کوچک سرامیکی که روی آن ماده ای ( سولفید کادمیم ) بصورت مارپیچ مالیده شده ، تشکیل شده است. که دوسر مارپیچ توسط دو رشته سیم به رله متصل می گردد این مجموعه در داخل یک محفظه شیشه ای قرار دارد.

فتوسل

سولفید کادیوم به نور حساسیت دارد و هنگامی که نور به آن نمی رسد مقاومت الکتریکی آن خیلی بالا می رود ( حدود دو مگا اهم که اهم متر آن را بی نهایت نشان می دهد ) و بر عکس ، زمانی که نور به آن تابش کند مقاومت الکتریکی آن بسیار کاهش می یابد ( حدود 600 اهم ). بنابراین وقتی مشعل روشن است فتوسل نور را دریافت کرده و مقاومت مارپیچ کاهش می یابد و در نتیجه جریان القایی ضعیفی در مدار رله برقرار می شود و وقتی مشعل خاموش می شود و برقی به فتوسل نمی رسد مقاومت الکتریکی مارپیچ فوق العاده بالا بوده و جریانی به پایه 2 رله نمی رسد و اصطلاحا رله ری ست می کند.فتوسل ها پس از یک زمان مشخص بعد از رویت جرقه شروع بکار می کنند و در کنترل مشعل گازی قرار می گیرند. این چشم ها در زمانی کمتر از 0.08 ثانیه بعد از خاموش شدن مشعل ، مشعل را از کار می اندازند.

به منظور حفاظت از سولفید کادمیم در برابر رطوبت ، اکسید شدن و ضربات فیزیکی قسمت حساس آن را در یک محفظه شفاف قرار می دهند،بطوری که بتوان سلول آن را تعویض نمود.بعضی ار فتوسل ها دارای سیم های ثابت هستند که در صورت خرابی بایستی فتوسل کاملا تعویض شود. شکل ( الف) حالتی را نشان می دهد که شعله تشکیل نمی شود و مقاومت فتوسل بی نهایت اهم می باشد و شکل (ب) حالتی است که شعله تشکیل شده و مقاومت فتوسل به 600 اهم تنزل پیدا کرده است. لازم به ذکر است که مقاومت اهمی فتوسل ها در مدل های مختلف متفاوت می باشد و به شدت نور بستگی دارد.

آشنایی با چشم الکتریکی مشعل ( فتوسل ) گازوئیلی

نکات مهم در مورد نصب و نگهداری چشم الکتریکی ( فتوسل )

  1. چشم الکتریکی ( فتوسل ) باید به طور مناسب نصب شود،طوری که نور مستقیم و روشن مشعل به آن برسد.
  2. نور متفرقه نباید به چشم الکتریکی ( فتوسل ) تایید شود.
  3. چشم الکتریکی ( فتوسل ) را در جایی نصب کنید که دمای پیرامون آن بالای 60 درجه سانتی گراد نباشد.
  4. برای مشعل هایی که دمای پیرامون آن ها از 60 درجه بالاتر می باشد از فتوسل با کلاهک آلومینیومی استفاده گردد.
  5. برای مشعل های جت هیتری از چشم الکتریکی ( فتوسل ) آن دستگاه استفاده شود.
  6. برای موارد استفاده ناصحیح لزوما به محض استفاده،چشم یا رله خراب نمی شود و بعد از گذشت زمان دقت اندازه گیری پایین آمده و موجب آسیب به سیستم می گردد.
  7. در هنگام اتصال به نخوه سیم بندی پایه رله دقت گردد،چنانچه فاز و نول به چشم الکتریکی (فتوسل ) اتصال پیدا کند موجب آسیب به چشم الکتریکی ( فتوسل ) و سیستم می گردد.
  8. سرویس دوره ای و منظم چشم توسط افراد متخصص حتما صورت پذیرد تا جداره چشم الکتریکی ( فتوسل ) از آلودگی پاک گردد.

نحوه تست و آزمایش صحت عملکرد چشم الکتریکی ( فتوسل )

ابتدا فتوسل را از داخل محفظه مشعل بیرون بکشید، سپس دو سر سیم فتوسل به یک اهم متر وصل نموده و فتوسل را طوری در دست نگه دارید که نوری به آن نرسد در این صورت اهم متر مقاومت کمی را نشان می دهد سپس دست خود را باز کنید تا به فتوسل نور برسد،حال مشاهده می کنید که مقاومت دو سر سیم ها بالا می رود که نشان دهنده سالم بودن فتوسل می باشد.جهت کارکرد بهتر فتوسل باید سیم ارت تابلو برق نصب گردد.

چشم الکتریک نور مرئی

سلول آن از ماده ای پوشیده است که به طیف نور مرئی حساس است در صورتی که نور نباشد این سلول مقاومت بالایی را در مدار الکتریکی ایجاد می کند و به محض  این که در معرض نور مرئی قرار گیرد هدایت الکتریکی را آزادانه انجام می دهد.حساسیت این چشم الکتریک به صورتی است که به شعله های مشعل گازسوز پاسخ نمی دهد و فقط در مشعل های گازوئیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع مشعل امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
حسین نقیان
یکشنبه 22 بهمن 1402

سلام وعرض ادب
مطالب بسیار فنی وامونده ای ارائه می‌فرماید
امیدوارم همیشه بادانش خودیاری
رسانی کنید

بامین تهویه
بامین تهویه
شنبه 28 بهمن 1402

سلام.ممنون از شما


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید