منو
عیب یابی مشعل گازی و گازوئیلی
عیب یابی مشعل گازی و گازوئیلی

شنبه 24 مهر 1400

2 1174 150

عیب یابی مشعل گازی و گازوئیلی

عیب یابی مشعل گازی و گازوئیلی : در موتورخانه ها مشعل یکی از مهم ترین بخش و قلب موتورخانه می باشد. در این مقاله عیب یابی مشعل گازی و گازوئیلی وعلت های روشن نشدن موتور مشعل و علت صدا در پمپ گازوئیل را به طور کامل توضیح داده ایم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با عیب یابی مشعل گازی و گازوئیلی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. عیب یابی مشعل گازی
  2. موتور مشعل روشن نمی شود
  3. عیب یابی مشعل های گازوئیلی
  4. موتور مشعل روشن نمیشود
  5. صدا در پمپ گازوئیل

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مشعل، و مقایسه قابلیت های هر برند و کاربری هر یک از مدل های مشعل به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

مشعل‌های گازی و گازوئیلی از اهمیت ویژه‌ای در صنعت‌های مختلف بهره‌مندند. این مشعل‌ها برای تولید حرارت، انرژی، و یا احتراق در موتورها به کار می‌روند. در هر سیستم احتراق، امکان وجود عیب و اختلالات وجود دارد که نیازمند عیب‌یابی دقیق و سریع می‌باشد. در این مقاله، به بررسی عیب‌یابی مشعل‌های گازی و گازوئیلی پرداخته خواهد شد.

عیب یابی مشعل گازی

با اتصال ترموستات و برقراری جریان برق به مشعل، مشعل روشن نمیشود و کنترل در حال ریست می باشد:

  1. در این حالت و بروز شن مشکل کلید هوا پرشر سوئیچ را باید بررسی نمود تا از سالم بودن و عدم اتصال آن مطلع شد در صورت اتصال کلید هوا ابتدا باید فشار کلید بازدید شود و پس از آن که رفع مشکل نشد قدم بعدی تعویض کلید خواهد بود که قدم نهایی است.
  2. دلیل دیگر به وجود آمدن این مشکل میتواند وصل شدن الکترود یون به بدنه باشد.
  3. که میتوان اتصال مدار یونانی یونیزاسیون به زمین را به وسیله اهم متر چک کرد و در صورت اتصالی نسبت به رفع آن اقدام شود.

با اتصالی ترموستات برقراری جریان به مشعل موتور روشن میشود و بعد از حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه موتور خاموش می شود و کنترل اعلام ریست می کند در این مدت ترانس جرقه و شیر برقی روشن نمی شود:

  1. در صورت بروز این مشکل امکان دارد کلید هوا قطع باشد که طبیعتاً باید مدارک حدود هوا را چک و بررسی نمود و در صورت قطعی یا عدم اتصال نسبت به رفع ایراد اقدام نمود.
  2. مشکل دیگری که در عیب یابی مشعل گازی و گازوئیلی امکان دارد به وجود آید این است که احتمال دارد درجه تنظیم فشار هوای کلید هوا روی فشار بالاتر از حد مناسب تنظیم شده و دمپر هوای مشعل بسته است و به راحتی میتوان با بررسی و تنظیم درجه هوای کلید هوا رفع نقص نمود.

عیب یابی مشعل های گازی

پس از اتصال برق موتور روشن می شود و بعد از گذراندن مراحل تخلیه شعله مشعل روشن شده و بعد از دو و سه ثانیه مجدداً خاموش شده و کنترل اعلام ریست می کند:

  1. با توجه به امکان خطای انسانی می توان این احتمال را داد که ترتیب فاز و نول در اتصالات پای کنترل اشتباه شده است ،در نتیجه از اتصال صحیح فاز و نول باید اطمینان حاصل کنید.
  2. احتمال اینکه میله یونیزاسیون به بدنه مشعل اتصال داشته باشد وجود دارد پس مدار اتصال میله یونیزاسیون به پایه کنترل مجدداً باید بررسی گردد.
  3. گاهی امکان دارد بدنه مشعل اتصال زمین )ارتنشده است که این امر هم با اتصال به زمین و عملکردن بدن مشعل رفع عیب خواهد شد.

موتور مشعل روشن نمی شود

 احتمالاً میله یونیزاسیون در محل مناسبی در مشعل قرار نگرفته است و یا امکان دارد مدار اتصال میله یونیزاسیون به پایه کنترل قطع باشد که با توجه به این مطلب میتوان با یک میکرو آمپرمتر و یا دستگاه تنظیم کننده مشعل گازی میله یونیزاسیون در محل مناسب در شعله قرار داده شده و همچنین باید مدار اتصال میله یونیزاسیون را نیز با توجه به اتصال کامل بررسی و اطمینان حاصل نمود.

در طول مدت ۲۴ ساعت کار مشعل چند بار خاموش شده و کنترل اعلام ریست می کند:

  1. این مشکل میتواند به دلیل تنظیم نبودن مشعل به وجود آید که با استفاده از میکرو آمپر متر و یا دستگاه تنظیم کننده مشعل گازی می توان شکل این مشکل را مرتفع نمود.
  2. گاهی اوقات افت ولتاژ در بعضی از ساعات شبانه روز به میزان ۱۵ درصد و یا بیشتر باعث باز نشدن شیر برقی یا عمل نکردن  ترانس جرقه می شود که با توجه به این موضوع در فواصل مختلف شبانهروز باید ولتاژ شبکه در محل نصب مشعل اندازه گیری شود و در صورت وجود افت ولتاژ از دستگاههای تنظیم کننده ولتاژ برای رفع نقص استفاده شود.
  3. در بعضی مواقع نیز به دلیل فاصله بیش از حد بین الکترود های جرقه، جرقه مورد نیاز بوجود نمیاید و باعث بروز مشکل خواهد شد که باید با تنظیم فاصله بین الکترود ها این مشکل را رفع نمود.

عیب یابی مشعل های گازوئیلی

مشعل بعد از فشار دکمه شروع به کار نمیکند:

این مشکل میتواند یک اشاره بروی باشد پس باید برق ورودی مشعل به فیوز و سوییچ را بررسی و کنترل نمود.

ترموستات داخلی را کنترل کنید ممکن است درجه روی ترموستات نیاز به بررسی و تنظیم داشته باشد و یا جریان برق در تهران و ستاد برقرار نباشد که در صورت وجود چنین ایرادی ترموستات دارای مشکل بوده که باید تعویض شود.

موتور مشعل کار میکند ولی شعله ندارد:

الکترود جرقه اولین موردی است که در عیب یابی مشعل گازی و گازوئیلی باید بررسی شود چون ممکن است فاصله آنها فاصله مناسب نباشد و یا اتصال بین الکترودها و کابل جرقه زن دچار مشکل باشد و یا درست نباشد.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است در عملکرد سیستم تأثیرگذار باشد، ترانس جرقه است. که باید اتصال صحیح کابل و ترانس برقرار باشد، تا جریان برق به ترانس برق به درستی و کامل برسد. در صورتی که جریان برق برسد، و جرقه ایجاد نشود، طبیعتاً ترانس دچار مشکل شده و باید تعویض شود.

این ایراد به وجود آمده از قطعه دیگری به نام رله نیز میتواند باشد که جهت بررسی این موضوع پس از برداشتن و اتصال ترمینال q_3FT  موجود در پایه اگر همچنان جرقه زده نشود میتوان گفت اشکال از رله است.

موتور مشعل روشن نمیشود

در هنگام بروز چنین مشکلی باید جمله را برداشته و با سیم ترمینال های پایه را به هم اتصال دهید. اگر موتور روشن و شروع به کار نمود،رله مشکل دارد. آیا احتمال دارد اتصال ها شل باشند که آنها را باید بررسی نمود.

امکان دارد وقتی موتور مشعل روشن نمی شود جریان برق به موتور نمیرسد. که باید آن را کنترل نمایید و نکته مهمتر اینکه باید بررسی شود، که موتور به راحتی حرکت داشته باشد. اگر موارد ذکر شده درست باشد، احتمالاً موتور دچار ایراد شده و باید تعویض شود.

مشعل شروع به کار می کند ولی سوخت نمی رسد:

ابتدا باید برای بررسی و رفع این مشکل این احتمال را داد که تانک گازوئیل خالی شده باشد، پس میزان گازوئیل را چک کنید. تا مقدار گازوئیل موجود توانایی باز کردن سوپاپ را داشته باشد. چون ممکن است سوپاپ گازوئیل بسته شده باشد و سوخت نرسد.

فیلتر گازوئیل ممکن است به دلیل تمیز نبودن اجازه سوخت رسانی را ندهد ،پس فیلتر را باز نموده تمیز نمایید و مجدداً آن را نصب نمایید.

در عمل سوخت رسانی اتصالات و پمپ و لوله های گازوئیل از مهمترین عواملی هستند که باید بررسی شوند تا فشار دهش و مکش به اندازه کافی باشد و سوخت رسانی به درستی انجام شود.

پمپ بلافاصله شروع به کار میکند ولی گازوئیل به قسمت خروجی نمی رسد:

با توجه به این مسئله، ضروری است که سوپاپ را بازبینی کنید. احتمالاً که آب بندی سوپاپ به درستی انجام نشده یا حتی ممکن است آب بندی اصلاً اجرا نشده باشد. حالا، سوپاپ را باز کنید، آن را تمیز کرده و در صورت لزوم، این امکان وجود دارد که آن را تعویض کنید. به علاوه، به تنظیم صحیح فاصله الکترودهای جرقه نیز بپردازید. در صورت وجود آب در تانک، ابتدا آن را تخلیه کنید تا گازوئیل به درستی از قسمت خروجی جریان یابد.

موتور شروع به کار میکند ولی شعله تشکیل نمی شود در حالی که جرقه زده شده و سوخت بدون اشکال در جریان است:

مهمترین عامل در این بررسی فاصله الکترود جرقه میباشد. که با به وجود آمدن چنین مشکلی طبیعتاً فاصله الکترود جرقه تنظیم نیست. و همچنین این امکان وجود دارد که آب داخل تانک سوخت وجود داشته باشد. که این مشکل نیز با تخلیه آب داخل تانک می گردد.

مشعل به کار می افتد و شعله ایجاد می گردد ولی بعد از مدتی مشعل خاموش می شود:

ابتدا به ساکن فتوسل را باید با یک پارچه نرم و تمیز پاک سازی نموده سپس نور خارجی را اندازه گیری نمایید. و در مرحله بعد جهت بررسی بیشتر، برق اصلی را در پایه رله کنترل نمایید.

مشعل با تأخیر روشن میشود و شعله نامیزان است:

الکترود جرقه را بررسی و فاصله آنها را میزان نمایید تا شعله ایدهآل به دست آید.

مشعل شروع به کار میکند و شعله کم است:

در این مواقع چند مورد را باید بررسی نمود:

۱_ نازل ۲_ تنظیم هوا  ۳_رسیدن هوای تازه  ۴_ سالم بودن اجزا

احتمال وجود خرابی در نازل و عدم عملکرد صحیح آن وجود دارد. با تعویض نازل، این مشکل قابل رفع است. سپس، دریچه هوا را تنظیم کنید و در صورت لزوم، دوباره آن را تنظیم نمایید. حتماً اطمینان حاصل شود که هوای تازه در اطراف مشعل جریان دارد، و همچنین بررسی کنید که اعضا سالم باشند. با کنترل وضعیت آجرها، از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.

صدا در پمپ گازوئیل

زمانی که صدایی در پمپ گازوئیل شنیده میشود. این امکان وجود دارد ،هوا در لوله ها وجود داشته باشد. که می توان هوا را به وسیله فشار، از لوله ها خارج کرد تا صدای به وجود آمده قطع شود.

با سپاس از اعتماد شما، فروشگاه بامین تهویه با ارائه نکاتی در عیب‌یابی مشعل‌های گازی و گازوئیلی، امکان مقایسه و خرید ایمن را برای مشتریان گرامی به ارمغان آورده است. تیم مشاوران بامین تهویه آماده است تا به پاسخگویی به سوالات فنی شما در زمینه تهویه مطبوع و مشاوره در خرید کمک کنند. از حضور شما سپاسگزاریم و منتظر همکاری بیشتر با شما هستیم.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
امینی
یکشنبه 19 شهریور 1402

سلام.مشعل گازی روشن نمی‌شه یا سریعاً خاموش می‌شه. چه کار باید انجام دهم؟

بامین تهویه
بامین تهویه
یکشنبه 19 شهریور 1402

سلام.
دوست عزیز، ابتدا اطمینان حاصل کنید که منبع گاز باز است و فشار گاز کافی است.
لوله گاز را بررسی کنید و از وجود ترک یا خرابی در آن اطمینان حاصل کنید.
سطح پیش‌سوز مشعل را تنظیم کنید و از وجود آلودگی‌ها (مانند گرد و غبار) در آن جلوگیری کنید.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید