منو
سرویس کولر گازی
سرویس کولر گازی

شنبه 1 دی 1397

0 2410 963

سرویس کولر گازی

سرویس کولر گازی کار ساده ايست و با تجهيزات موجود در منزل امکان پذير است.درصورت خرابي اجزا و قطعات و يا عدم کارايي مناسب دستگاه با تعميرکار سرویس کولر گازی تماس بگيريد.

سیستم‌های تهویه مطبوع در طول سال‌ها تکامل یافته‌اند و اکنون جزء حیاتی هر خانه یا شرکتی و... هستند. یک کولر گازی خوب می تواند شرایط نامطلوب هوا را از بین ببرد و فضایی تمیز و خنک ایجاد کند.

یک کولر گازی دارای اجزای متعددی است که به صورت پشت سر هم کار می کنند و مانند اکثر تجهیزات، نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای دارد،و اگر به موقع اقدام نکنید، می تواند منجر به مشکلات بزرگتر و گرانتر شود.

در این مقاله از سایت بامین تهویه می توانید با آموزش نحوه سرویس کولر گازی آشنا شوید و اینکه چه زمانی باید با متخصصان در مورد تعمیر و نگهداری کولر گازی و هزینه سرویس کولر گازی،تماس حاصل نمایید.همراه ما باشید.

مرحله اول

برای سرویس و تعمیر کولر گازی قبل از هر کاری برق کولر گازی را قطع کنید تا خطری شمارا تهدید نکند و با خیال راحت کارتان را ادامه بدهید.

 فیوز کولر گازی

دوشاخ کولر گازی را از کنار پنل برق بکشید.

فیوز برق کولر گازی را از جعبه فیوزی که معمولا داخل آشپز خانه یا کنار در ورودی است، قطع کنید اگر تعداد فیوز ها زیاد است و نمیدانید کدام فیوز مربوط به کولر گازی شماست کولر خود را روشن کنید و یکی یکی فیوز ها رو قطع کنید با خاموش شدن کولر مشخص می شود فیوز آن کدام است.

مرحله دوم

در این قسمت باید سرویس پنل داخلی را انجام بدهید، برای این کار ابتدا باید قاب جلویی پنل را باز کرده و یک یا دو عدد فیلتر آن را بیرون کشیده و با استفاده از فشار آب تمیز بشویید به نحوی که خاک و گرد و غباری روی آن باقی نماند.

برای جلوگیری از ایجاد کپک ها و سایر آلاینده‌ها در سیستم کولر گازی و ایجاد بیماری و آلرژی بهتر است در فواصل مختلف اقدام به تمیز کردن و یا تعویض فیلتر کولر گازی نمایید.

شما بعد از این کار باید سنسور دمای کولر را بیرون کشیده و تمیزکنید و به جای خودش برگردانید، این سنسور وظیفه ی چک کردن دمای محیط را داشته و به برد فرمان روشن و خاموش شدن خودکار کولر گازی را می دهد اگر این سنسور کثیف باشد به دلیل فرمان اشتباه به برد در سیستم شما اختلال ایجاد می شود.

سرویس کولر گازی

سرویس پنل داخلی کولر گازی

بعد از این کار نوبت به شستن فین ها یا کویل ها می رسد. این کویل ها مانند رادیاتور ماشین عمل کرده و همیشه باید تمیز باشد تا با هوای محیط ارتباط برقرار کند و سرما را از کویل ها به هوای اتاق منتقل کنند.

شما می توانید به وسیله ی یک آب پاش (شیشه شور) به کویل ها آب بپاشید و وقتی کاملاً خیس شدند با یک برس نرم یا مسواک به صورت عمودی روی آنها کشیده تا پرز و گرد و خاک آن تمیز شود ولی اگر کولر گازی در جایی نزدیک آشپزخانه نصب شده باشد معمولا این کویل ها به دلیل گرما و پخت و پز چرب شده و با برس کشیدن ساده به آن تمیز نمی شود.

شما برای این موارد باید یک اسپری گاز پاک کن تهیه کنید این اسپرها برای تمیز کردن اجاق گاز از چربی ساخته شده و در تمام مغازه ها موجود است. شما بعد از تهیه ی این اسپری می توانید آن را روی کویل ها بپاشید تا کف کند و تا ۱ ساعت اجازه دهید تا این چربی ها خوب شسته شده و نرم شود بعد از یک ساعت به وسیله ی شیشه شور آب را روی آن اسپری کرده و با یک مسواک یا برس نرم آن را تمیز کنید، مشاهده می کنید که براق و تمیز شد.

این کار نقش بسیار مهمی در بالا رفتن راندمان کولر گازی دارد.

البته راه دوم هم برای تمیز کردن این کویل ها وجود دارد و آن هم استفاده از بخار شور است که شما می توانید با استفاده از دستگاه بخار شوی این کویل ها را تمیز کنید ولی اگر این کویل ها چرب شده است می توانید قبل از استفاده از بخار شور از اسپری گاز پاک کن استفاده کنید و بعد از یک ساعت که این اسپری چربی ها را نرم کرد با دستگاه بخار شوی آن را تمیز و براق کنید، بعد از این کار سنسور و فیلتر را مانند قبل سر جای خود محکم کنید و درب پنل را ببندید و بعد از سرویس کولر گازی شما وقتی به کویل ها نگاه می کنید تفاوت را متوجه می شوید که فین ها کاملا سفید شده است.

سرویس پنل داخلی کولرگازی

سرویس پنل خارجی کولر گازی

اگر در منزل دستگاه کارواش خانگی دارید به وسیله ی آن  قسمت پشت و کنار کندانسور یا پنل خارجی کولر گازی را با دستگاه کارواش مذکور یا شیلنگ آب پرفشار کاملا تمیز نمایید و دقت کنید هیچ گونه کثیفی روی آن باقی نماند. در انجام این کار نگران موتور فن بیرونی که هنگام شستشو خیس می شود هم نباشید زیرا کاملا در برابر آب عایق بوده و مشکلی پیش نخواهد آمد.

وقتی از انجام آن مطمئن شدید یک یا دو ساعت کولر را روشن نکنید و بعد از آن می توانید کولر گازی خود را روشن کرده و از سرمایی لذت بخش استفاده کنید.

البته اگر به وسیله ی دستگاه کارواش این کار را انجام می دهید حتما به این نکته توجه کنید که اگر آب را با فشار به صورت اریب به طرف فین های دستگاه بگیرید و این فین ها اصطلاحا خم بشود یا روی هم بخوابد آسیب بزرگی به کولر وارد کرده اید، تا جایی که می توانید در انجام این کار دقت کنید و فشار آب را کنترل نموده و در صورت لزوم از برس پلاستیکی نرم مناسب استفاده نمایید.

پس از انجام موارد فوق اگر دمای خروجی از پنل داخلی کولر گازی مناسب نبود، با سرویس کار ماهر تماس گرفته تا به لحاظ فنی (صحت عملکرد کمپرسور – عملکرد فن کندانسور – گاز مبردو...) دستگاه را چک کند.

سرویس پنل خارجی کولرگازی

هزینه سرویس کولر گازی

برای جلوگیری از تعمیرات گران قیمت کولر گازی، مهم است که هر ساله تعمیر و نگهداری حرفه ای کولر گازی را ترجیحاً در اوایل بهار برنامه ریزی کنید تا کولر گازی هوای مطلوب و خنکی را در اختیارتان بگذارد.هزینه سرویس کولر گازی به نسبت نوع قطعه تعویضی می‌تواند متفاوت باشد.برای همین به منظور اطلاع دقیق تر از هزینه سرویس کولر گازی با کارشناسان بامین تهویه تماس حال نمایید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید