منو
کاربردهای اگزاست فن
کاربردهای اگزاست فن

یکشنبه 28 اسفند 1401

0 219 21

کاربردهای اگزاست فن

اگزاست فن دستگاهی است که در مکان های سرپوشیده کاربرد زیادی دارد. در مکان هایی که هوا در آن‌ ها گردشی ندارد باید از این دستگاه ها استفاده شود.

در این مقاله از گروه بامین تهویه سعی شده است به طور کامل درباره این دستگاه توضیح داده شود. اگر قصد خرید انواع فن کویل را دارید می توانید با واحد فروش تماس بگیرید. اگر قصد خرید انواع فن کویل و خرید اگزاست فن دارید وارد سایت شده و انواع برند های موجود را مشاهده نمایید.

آشنایی با اگزاست فن

احتمالا در پارکینگ یا استخر دچار مشکلات تنفسی شده‌اید و گرد و غبار و بخار زیاد را مشاهده نموده اید. این گونه موارد به دلیل عدم استفاده از اگزاست فن در این مکان‌ها می باشد. این فن‌ها قادر هستند گردش و خروج هوا را به خوبی انجام دهند و هوا را به جریان بیندازند. حتی می توان در حمام، دستشویی و سونا نیز از این فن‌ها استفاده نمود. همان گونه که می دانید در این مکانها قدری تنفس با مشکل مواجه می شود که به دلیل وجود بخار و رطوبت زیاد می باشد. این بخارها باید راهی به بیرون پیدا کنند. در غیر این صورت در این فضا خالت میعان به‌ وجود می آید و تمام بخار موجود تبدیل به قطرات آب شده و روی دیوارها و سقف شکل می گیرند. اگر در این فضاها لکه های سیاه مشاهده نموده اید، دلیلی جز رطوبت بالا ندارد و این قارچ‌ها به همین علت به وجود آمده اند. پس باید در محیط های مرطوب حتما از اگزاست فن استفاده شود.‌ همچنین در رستوران های بزرگ که آشپزخانه های بزرگ دارند نیز این فن‌ها کاربرد زیادی دارد. اصولا در فصل های گرم که در این چنین مکان هایی از دستگاه تهویه به وفور استفاده می شود، باید حتما این فن ها نیز به کار رود. از دیگر مکان ها که باید این فن ها نصب و به کار گرفته شود می توان آزمایشگاه ها، کارخانه های صنعتی و شیمیایی، پارکینگ های بزرگ و طبقاتی، گاراژها و کارگاه ها را نام برد. در برخی از مکان ها گازهای خطرناک و غیر قابل استشمام مورد استفاده قرار می گیرد،از این رو استفاده از این اگزاست فن ها بسیار ضروری می باشد.

دو‌ نوع اگزاست فن را بشناسیم

عملکرد اگزاست فن را در قسمت قبل توضیح دادیم. در این بخش از مقاله درباره دو‌ نوع مختلف از این فن ها صحبت خواهیم کرد.‌ این دستگاه ها به دو صورت مکنده و دمنده وجود دارند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. همان گونه که همه می دانید در مکان هایی مثل مرغداری ها بوی بد و هوای نامطبوع وجود دارد. در این مکان ها باید کاری کرد که این هوا به بیرون راه پیدا کند. به همین دلیل برای این گونه مکان ها از اگزاست فن های مکنده استفاده می کنند و هوای داخل به بیرون می رود. اما در مکان های صنعتی باید علاوه بر بیرون رفتن هوای داخل باید هوای بیرون نیز به داخل راه پیدا کند و از این رو از فن های دمنده استفاده خواهد شد.

مطالب مرتبط : انواع پروانه و بدنه فن و اگزاست فن

چگونگی عملکرد اگزاست فن ها

در کل دو‌ نوع عملکرد از اگزاست فن ها صورت می گیرد. اولین کاری که این فن ها انجام می دهند تخلیه و خارج کردن هوا از محیط و همچنین وارد کردن هوای تمیز به این مکان ها می باشد. عملکرد دیگر این دستگاه ایجاد گردش هوا در محیط مورد نظر است. اگزاست فن ها در محیط های بسته وظیفه ورود و خروج هوا را به خوبی انجام می دهند. اما برای این که گردش هوا به درستی انجام شود باید ابتدا محیط از این هوای آلوده پاک شود.  این فن ها ابتدا هوای آلوده را مکیده و محیط را تمیز می کنند. این هوای آلوده به دستگاه های هوا ساز می رسند.‌ دستگاه های که موتور قوی تری دارند برای این کار بسیار مناسب هستند. لوله های تعبیه شده و کانال کشی های موجود بین اگزاست فن و دستگاه هواساز ارتباط ایجاد می کنند. سیستم فعالیت این دستگاه ها در محیط‌هایی مثل آزمایشگاه ها، کارگاه ها و مکان هایی که گازهای خطرناک وجود دارد به گونه ای است که دستگاه هوا ساز هوا را فیلتر کرده و از سوی دیگر هوای تمیز از سقف وارد می شود. وجود گازهای آلوده و شیمیایی و غیر قابل استشمام خطرات بسیار زیادی دارند. هوای تمیز وارد شده توسط دستگاه اگزاست مکیده شده و وارد فضا می شود. تا زمانی که دمای محیط به دمای مشخص شده در ترموستات دستگاه برسد، این فعالیت ادامه خواهد داشت. به محض این که درباره همین مشکل در هوا به وجود آمد دوباره به صورت خودکار دستگاه فعالیت خود را آغاز می کند.

سخن پایانی

آشنایی با اگزاست فن برای اشخاصی که در مکان های سر بسته، کارگاه ها، آزمایشگاه ها، کارخانه های صنعتی و شیمیایی و سایر مکان های این چنینی فعالیت دارند، امری بسیار مهم و ضروری محسوب می شود. گروه بامین تهویه برای رفاه حال شما عزیزان بهترین محصولات را ارائه می دهد.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر