منو
گاز مبرد کولیب چیست ؟
گاز مبرد کولیب چیست ؟

دوشنبه 14 فروردین 1402

0 239 25

گاز مبرد کولیب چیست ؟

گاز مبرد کولیب در لوله های سیستم های تبرید وجود دارد و کارکرد صحیح آن ها را تضمین می نماید. این ماده در کپسول ها و به شکل گاز ارائه می شود.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با گاز مبرد کولیب چیست ؟با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. اطلاعات کامل درباره گاز مبرد کولیب
  2. موارد استفاده گاز مبرد کولیب
  3. ساختار گاز مبرد چیست؟

 

در دنیای امروز، تکنولوژی‌های جدید در زمینه خنک‌کننده‌ها و سیستم‌های تهویه مطبوع به سرعت در حال توسعه هستند. گازهای مبرد نقش کلیدی در این فرآیند دارند و گاز مبرد کولیب به عنوان یکی از این مواد خنک‌کننده نوین مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله، به بررسی گاز مبرد کولیب چیست ؟ و چه کاربردهای دارد، می‌پردازیم.

اطلاعات کامل درباره گاز مبرد کولیب

سیستم تبرید متداول ترین و مهم ترین سیستم در دستگاه های سرمایشی مثل چیلر، سردخانه و یخچال های خانگی است. در این سیستم ها در واقع کمپرسور بخش اصلی و قلب آن ها به کار می رود. اواپراتور و کندانسور نیز بخش های مهم دیگر به شمار می روند. اما برای کارکرد درست و صحیح این سیستم باید ماده ای وجود داشته باشد که در لوله ها به گردش در بیاید. اهمیت این ماده‌ را می توان همانند خون در سیستم بدن انسان دانست. این ماده در سیستم های سرمایشی همان گار مبرد کولیب است که در کپسول های ارائه می شود چ در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

گاز مبرد کولیب چیست ؟

موارد استفاده گاز مبرد کولیب

این گاز را که اهمیت ویژه ای در سیستم‌ های گرمایشی دارد، در دستگاه های زیادی مورد استفاده قرار می دهند‌. از جمله این وسایل می توان به گاز مبرد کمپرسور، گاز مبرد کولیب در چیلرها، گاز کولرهای گازی و گاز فریون یا مبرد یخچال ها اشاره نمود. کلا در سیستم های سرمایشی از این گاز استفاده خواهد شد. همچنین در سیستم های تهویه مطبوع نیز این گاز استفاده های زیادی دارد.

پیشنهاد مطالعه : انواع گاز مبرد

ساختار گاز مبرد چیست؟

گاز مبرد کولیب که اساسی ترین ماده در سیستم تبرید دستگاه های سرمایشی می باشد ساختاری جالب دارد. درجه جوش این گاز بسیار پایین است. این گاز به دلیل گرماگیر بودن هنگام تبدبل از حالت مایع به گاز، کاهش شدید دما به همراه دارد. برای این که بیشتر با این ساختار و عملکرد گاز مبرد کولیب آشنا شوید این توضیح را ارائه می دهیم. این گاز ماده ای است که حرارت را از محیط گرفته و خودش به حالت تبخیر در می آید. با این عملکرد قادر است آن جا را خنک نماید‌.

وظیفه اصلی گاز مبرد کولیب در تبرید

همان گونه که گفته شد گاز مبرد کولیب در سیستم تبرید و در سردخانه ها به کار می رود‌. اما وظیفه اصلی این ماده چیست. هنگامی که سیستم در دمای مجاز فعالیت می کند باید این توانایی را داشته باشد که حرارت را به خوبی جذب کرده و آن را دفع نماید.

مدت زمان کارکرد این ماده بالا بوده و می توان گفت که کاملا پایدار می باشد‌. نکته مهم درباره گاز مبرد کولیب این است که باید کاملا ضد سمی باشد. و هیچ خطری برای محیط نداشته باشد چون امکان دارد در سیستم تبرید نشتی وجود داشته باشد.

همچنین باید غیر قابل اشتعال باشد و همچنین باعث اکسایش نشود‌. نکته مهم این است که در صورت نشتی باید محل را به راحتی پیدا نمود. تمام قطعاتی که با این گاز تماس دارند باید روغن کاری شوند‌.

نکته مهم دیگر این است که بین حالت مایع و بخار این گاز مبرد اصلا نباید اختلاف فشار وجود داشته باشد. در مورد ترکیب شیمیایی گاز مبرد باید ابن نکته را گفت که اصلا نباید در صورت نشتی محیط را آلوده کند.

همچنین نباید در سیم پیچ موتور فرسایش به وجود بیاورد. قابل ذکر است که این گاز به هیچ عنوان نباید هادی الکتریسیته باشد.

آشنایی با انواع گاز مبرد کولیب

در ابتدا گازهای مبرد کولیب از نوع طبیعی بودند. اما نکته مهم این بوده که سمی و خطرناک بوده اند و به همین دلیل کاز مبرد کولیب فریونی جایگزین آن ها شده است. گاز آمونیاک از جمله گازهای مبرد می باشد که از ترکیب کر، کربن و فلوئور تشکیل شده است. به دلیل وجود کلر در این گاز، خطر از بین رفتن لایه ازون وجود دارد و همچنین اثر گلخانه‌ای زیادل دارد. از این رو استفاده از آن ممنوع شده است. گاز مبرد کلروفلوئوروکربن نسل دوم آن‌ می باشد. این گاز بر طبیعت خطر کمتری دارد اما باز به دلیل وجود کلر ممنوع شده است. اما جدیدترین گاز مبرد کولیب، هیدرو فلوئورو کربن است. این گاز در سیستم های سرمایشی در سراسر جهان استفاده می شود.

سخن پایانی

در مقاله گاز مبرد کولیب چیست ؟ از گروه بامین تهویه، در مورد گاز مبرد کولیب توضیحات کامل و مفصلی ارائه شده است. این ماده در سیستم‌ های سرمایشی استفاده می شود. برای خرید کولر گازی و خرید چیلر خانگی و سایر وسایل سرمایشی می توانید با واحد فروش تماس حاصل بفرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما ارتباط داشته باشید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر