منو
4 تفاوت مهم فن کویل با رادیاتور
4 تفاوت مهم فن کویل با رادیاتور

چهارشنبه 1 شهریور 1402

0 306 29

4 تفاوت مهم فن کویل با رادیاتور

تفاوت فن کویل با رادیاتور از 4 نظر مختلف و مهم بررسی کرده ایم تا مناسب ترین سیستم برای کاربری مدنظر خود را به راحتی انتخاب نمایید.

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که فن کویل بهتر است یا رادیاتور ؟ برای پاسخ به این سوال در این مقاله به مقایسه و بررسی فن کویل و رادیاتور از نظر عملکرد، نصب، میزان سرعت و قدرت، مصرف انرژی و سیستم کنترل آنها پرداخته ایم تا با آگاهی کامل اقدام به خرید فن کویل یا رادیاتور نمایید.

فن کویل یا رادیاتور کدام بهتر است ؟

رادیاتورها یکی از پرطرفدارترین سیستم های گرمایشی هستند که صرفا گرمایی بوده و به تنهایی مولد گرما نیستند و باید به یک سیستم گرمایشی مانند پکیج یا موتورخانه مرکزی متصل شوند و آب گرم تولید شده در پکیج یا موتورخانه وارد لوله های آن شده و با انتقال حرارت آن، گرمایش محیط را تامین می کند و  برای سرمایش محیط باید دستگاهی مجزا استفاده شود.

فن کویل نیز یکی از پرطرفدارترین دستگاه تهویه مطبوع دو فصلی ( سرمایش و گرمایش مرکزی ) است که از فن، کویل مسی و فیلتر تشکیل شده که در فصل سرما با عبور آبگرم تولید شده توسط انواع دیگ در موتورخانه از درون کویل آن، باد گرم و در فصل گرما با عبور آب سرد تولید شده توسط چیلر یا مینی چیلر از درون کویل آن، باد سرد توزیع می کند.

که برای ساختمان هایی که هم به گرمایش و هم به سرمایش نیاز داشته باشند، بهتر است.

کنترل دما در فن کویل و رادیاتور

جهت کنترل دما در فن کویل با نصب ترموستات، اطلاعات دمایی اتاق یا سالن مورد نظر را به سیستم کنترلی آن می دهد و می توانید در فصول مختلف سال دمای کار دستگاه را روی مقدار دلخواه تنظیم کنید و حتی سرعت فن و یا جریان ورودی آب را می توانید کنترل نمایید.

کنترل دما در رادیاتور معمولا از طریق کنترل جریان آب گرم ورودی با شیر رادیاتور تعبیه شده که شیر ترموستاتیک است انجام می شود و با کم و زیاد کردن جریان آب ورودی به لوله های رادیاتور، حرارت کم و زیاد می شود.

سیستم کنترل دما فن کویل و رادیاتور با هم یکسان نیستند و در کاربری هایی که نیاز به کنترل دیجیتال و دقیق دما می باشد، باید از فن کویل استفاده نمود.

کنترل دما فن کویل و رادیاتور

محل نصب فن کویل و رادیاتور

فن کویل ها در انواع سقفی، دیواری، کاستی، زمینی، توکار و روکار نصب می شوند و فضایی از سالن ها یا اتاق را اشغال نمی کنند و استفاده از انواع توکار از نظر بصری هم فضا زیباتر می شود.

رادیاتورها در انواع پنلی و پره ای به صورت ایستاده و زمینی نصب می گردد و یا قرنیزی در امتداد دیوارها و قسمت پایینی آن نصب می گردند و در انتخاب محل نصب محدودیت وجود دارد.

در صورتی که در محیطی که فضا کم است و یا نباید دستگاهی روی زمین نصب گردد بهتر است از فن کویل سقفی یا دیواری استفاده شود.

نصب فن کویل و رادیاتور

برای اطلاع از نحوه ی نصب انواع فن کویل سقفی، زمینی و کاستی می توانید مقاله راهنمای نصب فن کویل مطالعه نمایید.

توان فن کویل و رادیاتور

از آنجاییکه فن کویل ها دارای فن هستند، با سرعت و توانی بالا محیط را به دمای مشخص شده می رسانند ولی رادیاتور به صورت تدریجی و ملایم با هوا تبادل گرمایی کرده بنابراین زمان بیشتری طول می کشد تا هوای داخل اتاق گرم شود.

این مزیت فن کویل نسبت به رادیاتور زمانی که برای مدتی سیستم گرمایشی خاموش باشد و وقتی که بخواهیم دمای هوای داخل را به حد مطلوب برسانیم بسیار مشهود است زیرا فن کویل ها با سرعت بیشتری نسبت به رادیاتور دمای هوای داخل به حد دلخواه می رساند.

مصرف برق فن کویل و رادیاتور

همانطور که بالاتر گفتیم رادیاتور خود مولد گرما نیست و باید به یک سیستم گرمایشی مانند پکیج یا موتورخانه مرکزی متصل شود که مصرف انرژی آن فقط به گرم کردن آب از طریق پکیج یا موتورخانه که اکثرا توسط سیستم گازسوز است محدود می شود و مصرف برق دیگری ندارد.

فن کویل ها دارای فن می باشند که برای انجام چرخش الکتروموتور متصل به آن نیاز به مصرف برق دارد اما آبگرم مورد نیاز کویل ها همچون رادیاتور، توسط پکیج یا موتورخانه و آب سرد توسط چیلر یا مینی چیلر تامین می شود.

مزایای فن کویل نسبت به رادیاتور

  • فن کویل ها در فصول گرم، کاهش رطوبت هوا ایجاد می کند.

  • فن کویل مجهز به فیلتر می باشد.

  • در فن کویل امکان کنترل دقیق دما از طریق ترموستات وجود دارد.

  • امکان سرمایش و گرمایش به صورت همزمان در یک واحد با استفاده از فن کویل 4 لوله ای وجود دارد.

  • فن کویل قابل نصب در مکان های مختلف و دلخواه می باشد.

  • توان سرمایش و گرمایش فن کویل بالا می باشد و هوا را به تمامی نقاط توزیع می کند.

مزایای فن کویل نسبت به رادیاتور

معایب فن کویل نسبت به رادیاتور

  • هزینه خرید و نصب فن کویل بالا می باشد.

  • میزان مصرف برق در فن کویل بالاتر می باشد.

  • فن کویل بخاطر داشتن فن دارای صدای بیشتری می باشد.

  • فن کویل هوای تازه ای وارد نمی کند و از هوای موجود در محیط استفاده می‌کند.

شاید سوال و مشکل خیلی از شما عزیزان باشد که چرا رادیاتور گرم نمی شود ؟ ما در مقاله علت گرم نشدن رادیاتورها راهکارهای مفیدی را برای شما مشخص کرده ایم.

فن کویل بهتر است یا رادیاتور ؟

ما در این مقاله سعی کردیم که تفاوت مهم فن کویل با رادیاتور را بررسی کنیم و مقایسه ای بین آنها انجام دادیم تا به پاسخ سوال فن کویل بهتر است یا رادیاتور؟ رسیده باشید.

اکنون می توانید با توجه به موارد گفته شده مناسب ترین سیستم را برای کاربری مدنظر خود انتخاب نمایید و از آنجایی که یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب سیستم تهویه مطبوع و گرمایشی میزان بودجه مورد نظر شماست، پیشنهاد ما این است که قبل از انتخاب و خرید فن کویل یا رادیاتور و یا هر نوع سیستم گرمایشی و تهویه مطبوع با قیمتی مناسب و مقرون به صرفه از کارشناسان ما در بامین تهویه مشاوره بگیرید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر