منو
تفاوت چیلر و فن کویل
تفاوت چیلر و فن کویل

سه شنبه 10 مرداد 1402

0 323 21

تفاوت چیلر و فن کویل

برای کسب اطلاعات درباره تفاوت چیلر و فن کویل بهتر است درباره هر دو دستگاه اطلاعاتی داشته باشیم. به همین منظور این مقاله توسط گروه بامین تهویه تدارک دیده شده است.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با تفاوت چیلر و فن کویل با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. چیلر چیست ؟
  2. فن کویل چیست ؟
  3. مقایسه فن کویل و چیلر
  4. انتخاب چیلر و فن کویل مناسب

درباره ی تفاوت چیلر و فن کویل باید بگوییم که این دو سیستم ماهیتی کاملا متفاوت با هم دارند و در کارکرد هیچ شباهتی بهم ندارند.

در واقع این دو سیستم تهویه مطبوع مکمل یکدیگر بوده و کاربرد ها و مزایای خاص خود را دارا می باشند.

هر دو این دستگاه ها از پرکاربرد ترین سیستم های تهویه مطبوع در فروشگاه‌ها و مراکز خرید، ساختمان های اداری و تجاری، واحد آپارتمان‌های مسکونی، کارخانه‌ها و کارگاهی صنعتی هستند.

در ادامه به بررسی بیشتر تفاوت چیلر و فن کویل پرداخته ایم تا شما عزیزان چیلر و فن کویل مناسب کاربری، متراژ و محل جغرافیایی خود را انتخاب نمایید.

چیلر چیست ؟

چیلر در صنعت تاسیسات به سیستمی که آب در یک سیکل را با گرفتن گرما از آن خنک می کند و دمای آن را به صفر یا حتی زیر صفر میرساند و آن گرما را در خارج محیط آزاد می کند گفته می شود.

از آنجایی دستگاه های چیلر به تنهایی مولد سرما نیست و در سیستم های تهویه مطبوع توانایی خنک کاری ندارد و باید از دستگاه های فن کویل و هواساز برای توزیع این سرمای تولید شده، استفاده شود.

چیلر در صنعت تاسیسات

فن کویل چیست ؟

فن‌کویل در واقع ترکیبی از فن، کویل مسی و فیلتر هست که با عبور آبگرم بویلر یا منبع تولید آب گرم از درون کویل ها، باد گرم می وزد و با عبور آب سرد چیلرها از درون کویل ها، باد سرد توزیع می کند.

فن کویل نیز به تنهایی مولد گرما یا سرما نیست و تنها توزیع کننده سرما یا گرما تولید شده توسط منبع می باشد و بدون اتصال به لوله کشی متصل به منبع در حد یک فن کاربرد دارد.

مقایسه فن کویل و چیلر

محل نصب فن کویل در زمین، دیوار، سقف یا سقف کاذب می باشد در صورتیکه چیلر در موتورخانه یا پشت بام نصب می گردد.

چیلر تولید کننده برودت و فن کویل توزیع کننده آن است.

چیلر در انواع جذبی و تراکمی تولید می شود و فن کویل در انواع فن کویل زمینی، دیواری، سقفی، کاستی و کانالی تولید می شوند.

چیلر ها به صورت مرکزی و توسط سیستم کانال کشی به بخش های داخلی در اکثر ساختمان ها نصب می‌شوند در صورتیکه اتصال انواع فن کویل به چیلر با لوله کشی های آب گرم و آب سردانجام می شود.

جهت اطلاع از تفاوت های فن کویل و کولر گازی و مقایسه عملکرد این دو دستگاه تهویه مطبوع مقاله مقایسه فن کویل و کولر گازی را نیز بخوانید.

انتخاب چیلر و فن کویل مناسب

جهت انتخاب چیلر و فن کویل مناسب برای هر ساختمان و کاربری مورد نظرتان با توجه به متراژ و محل آن، میزان ظرفیت برودتی و حرارتی می توانید با کارشناسان فنی بامین تهویه تماس بگیرید و تا همکاران ما شما را در انتخاب چیلر با ظرفیت مناسب فضای شما و نیز نوع و تعداد فن کویل های مناسب فضای شما راهنمایی نمایند.

در ادامه این مبحث باید ذکر کنیم سیستم چیلر یک مجموعه تهویه مطبوع را با لوله کشی به تعدادی فن کویل متصل میکنند و برای گرمایش نیز سیستم موتورخانه را به فن کویل متصل می کنند. به این صورت است که در تابستان و زمستان، سرمایش و گرمایش مورد نیاز واحد تامین می شود.

در مقاله مقایسه یونیت هیتر و فن کویل عملکرد این دو دستگاه و تفاوت های آن را مطالعه کنید.

سخن پایانی تفاوت چیلر و فن کویل

حال با توجه به شناختی که از ساختار و کارکرد چیلر و فن کویل پیدا کردید، درک تفاوت چیلر و فن کویل برایتان ملموس تر شده است، این دو دستگاه هر کدام نقش متفاوتی در سیستم تهویه مطبوع داشته و عملا هیچ‌ شباهتی با یکدیگر ندارند اما می توانند برای سیستم تهویه مطبوع یک ساختمان مکمل یکدیگر عمل کنند.

در ادامه این مبحث باید ذکر کنیم سیستم چیلر یک مجموعه تهویه مطبوع را با لوله کشی به تعدادی فن کویل متصل میکنند و برای گرمایش نیز سیستم موتورخانه را به فن کویل متصل می کنند. به این صورت است که در تابستان و زمستان، سرمایش و گرمایش مورد نیاز واحد تامین می شود.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر