منو
فن کویل کانالی چیست ؟
فن کویل کانالی چیست ؟

سه شنبه 9 آبان 1402

0 218 17

فن کویل کانالی چیست ؟

انواع دستگاه های فن ‌کویل یا فن‌ کوئل یکی از پرطرفدارترین سیستم های تهویه مطبوع می‌ باشد که بخش های اصلی آن فن، کویل و فیلتر می باشد.

اهمیت کیفیت هوای داخلی خانه و حفظ استانداردهای بالای کیفیت هوا در داخل خانه شما نه تنها برای سلامتی و راحتی بلکه برای بهره وری شما نیز ضروری است.

تهویه مطبوع مناسب، نقش مهمی در دستیابی به این امر ایفا می کند، در حالی که سطح آلاینده های رایج موجود در هوای داخل خانه را نیز کاهش می دهد.

در این مقاله از بامین تهویه هر آنچه که لازم است در مورد فن‌ کویل کانالی بدانید را در اختیار شما قرار می دهیم، پس اگر قصد خرید فن کویل دارید، بهتر است ابتدا این مقاله را مطالعه کرده و با مشاوران بامین تهویه تماس حاصل نمایید.

انواع فن‌ کویل کانالی، دیواری، زمینی و سقفی جهت کاربری های متفاوت در بازار موجود می باشد که یکی از آن‌ ها فن کویل ‌های داکتی یا کانالی می ‌باشد که اختصاصا به بررسی وظایف و مزایا و معایب آن پرداخته ایم.

کیفیت هوا در هر محیطی هستید ارتباط نزدیکی با سطح راحتی شما دارد. کیفیت پایین هوای داخل خانه می‌تواند باعث ایجاد بوهای نامطبوع و رطوبت بیش از حد شود بنابراین استفاده از یک سیستم جهت سرمایش و دمیدن هوای مطبوع خنک در تابستان و گرمایش و دمیدن هوای گرم در زمستان الزامی می باشد در مقاله نقش فن کویل در افزایش کیفیت هوا به تفصیل به بررسی تاثیر مستقیم فن کویل بر کیفیت هوا و تنظیم رطوبت هوا پرداخته ایم.

قبل از آنکه به بررسی و توضیح درباره ی فن کویل کانالی بپردازیم، بهتر است درباره ی نحوه عملکرد و وظایف فن‌ کویل اطلاعاتی داشته باشید.

فن کویل

وظایف فن کویل

همانطور که بالاتر اشاره کردیم متعادل نگه داشتن دمای محیط و کیفیت هوا الزامی می باشد و اصلی ترین وظایف فن کویل نیز سرمایش در تابستان و گرمایش در زمستان هست.

خرید فن کویل که در طیف وسیعی از ظرفیت ها و عملکرد، طرح ها کاملاً برای نصب در هر مکانی مناسب هستند، چه نیاز کاربری فقط برای سرمایش باشد، چه برای گرمایش و سرمایش، با انواع لوله کشی و فن می‌تواند تمامی نیازها را برآورده کند.

در تابستان آب خنک تولید شده توسط سیستمی همچون چیلر، از طریق لوله کشی ها به کویل های مسی وارد می شود و فن ‌ها، هوای محیط که از روی کویل های سرد شده‌ عبور داده شده را به محیط دمیده و سبب خنک شدن هوای فضا می‌ گردند.

در فصول سرد سال در فن کویل ها از آبگرم تولید شده در سیستم های گرمایشی همچون دیگ آبگرم یا پکیج گرمایشی استفاده می شود و فن ها، هوای عبور داده شده از کویل های گرم شده، هوای گرم می دمد.

وظایف فن کویل چیست ؟

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی که به آن داکتی نیز گفته می شود از انواع پرکاربرد فن کویل سقفی توکار شناخته شده که یونیت مستطیلی شکل آن در سقف‌ های کاذب تعبیه و نصب می شوند.

از کانال‌ کشی ها در نقاط مختلف و اتاق ها که به دریچه های تعبیه شده متصل هستند جهت هدایت و انتقال هوای مطبوع گرم و سرد استفاده می ‌شود.

فن ‌کویل کانالی از ظرفیت هوادهی بسیار بالایی برخوردار هستند که آنها را با نام فن کویل های داکتی و پر فشار می شناسند و معمولاً از آنها جهت تهویه هوای فضاهای بزرگ همچون سالن ‌های بزرگ و سالن سینماها، لابی های برج ها  و… استفاده می شوند.

سرمایش و گرمایش از طریق فن کویل کانالی به صورت یکنواخت و مطبوع در محیط منتشر می شود و وجود فیلترهای آلومینیومی در آن که دارای قابلیت تعویض و شستشو هستند از انتشار آلودگی از محیطی به محیط دیگر جلوگیری می کند.

در مقاله مزایای استفاده از فن کویل سقفی توکار به موارد استفاده و تمامی مزایا و معایب این نوع فن کویل پرداخته ایم.

فن کویل کانالی چیست ؟

مزایای فن کویل کانالی

فن‌ کویل‌ کانالی مانند دیگر انواع فن‌ کویل ‌ها و سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع مزایا و معایبی نیز دارند که از مهمترین آنها موارد زیر می باشد:

  1. طراحی و نصب کاملاً پنهان

  2. یکپارچه سازی سیستم تهویه

  3. توان و ظرفیت بالای سرمایش و گرمایش دستگاه

  4. تعمیر و نگهداری آسان دستگاه

  5. عدم اشغال فضای محیط

  6. انتشار باد در چهار جهت

معایب فن‌ کویل‌ کانالی

همانطور که بالاتر به مزایای فن کویل کانالی پرداختیم برای تصمیمی گیری درست شما عزیزان معایب فن کویل کانالی را نیز یادآور می شویم:

  1. فن کویل کانالی از هوای موجود در فضا استفاده می کند و هوای تازه تامین نمی کند.

  2. میزان صدا نسبت به سایر انواع فن کویل بالاتر است.

  3. پنل این نوع از فن کویل بسیار حساس هستند و ممکن است در زمان تعمیر و سرویس آسیب ببینند.

  4. فیلترهای این دستگاه به شستشو و تعویض مکرر نیاز دارند.

  5. تمیز کردن کویل های فن کویل کانالی دشوار است.

  6. آلودگی هوا از یک فضا به فضای دیگر نخواهد شد.

سخن پایانی

کیفیت پایین هوای داخل خانه می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود. که می تواند شامل تحریک آلرژی، تاثیر بر آسم یا حتی ایجاد عفونت های تنفسی باشد. در حالی که انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب می تواند نقش مهمی در حل مسئله کیفیت هوای خانه شما داشته باشد، یک سیستم ضعیف نیز می تواند به جای کمک به این موضوع سبب تشدید شود.

انواع کولر گازی، داکت اسپلیت، چیلر، انواع فن کویل همگی جزو تهویه مطبوع به حساب می آیند و در این راستا شما می توانید برای بهترین انتخاب و مناسب ترین سیستم تهویه مطبوع و گرمایشی با کارشناسان بامین تهویه در تماس باشید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر