منو
راهنمای انتخاب کولر گازی یا اسپلیت بر اساس متراژ و توان
راهنمای انتخاب کولر گازی یا اسپلیت بر اساس متراژ و توان

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

0 89 5

راهنمای انتخاب کولر گازی یا اسپلیت بر اساس متراژ و توان

همه ما می دانیم که داشتن یک کولر گازی عالی که فضای شما را به درستی خنک می کند چقدر مهم است و انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ با اندازه اشتباه می تواند منجر به خرید یک دستگاه خنک کننده ناکارآمد، افزایش سرسام آور قبض برق و هزینه های غیر ضروری شود. بنابراین، قبل از خرید کولر گازی حتما این مقاله از بامین تهویه درباره ی راهنمای انتخاب کولر گازی یا اسپلیت بر اساس متراژ و توان را مطالعه نمایید.

آیا قصد خرید کولر گازی جدید یا ارتقاء کولر گازی موجود برای خانه خود را دارید؟ در حالی که به دنبال کولر گازی هستید، ممکن است با انواع مختلف ارائه شده مانند کولر گازی اسپلیت، سیستم های مولتی اسپلیت، نوع کانالی و عملکردهای مختلفی که ارائه می دهند آشنا شده باشید. شما همچنین ممکن است با اصطلاح BTU مواجه شده باشید اما کاملاً مطمئن نیستید که چه معنایی دارد یا چگونه آن را به عنوان بخشی از تصمیم گیری خود تفسیر کنید. در این مقاله قصد داریم ظرفیت کولر گازی بر اساس BTU ها را توضیح دهیم و چگونگی انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ مناسب برای خانه شما را توضیح دهیم.

ظرفیت خنک کننده BTU چیست ؟

هنگام تلاش برای درک قدرت یک کولر گازی یا اسپلیت، رایج است که مخفف BTU را پیدا کنید که یک واحد اندازه گیری انرژی است. از نظر فنی، 1 BTU معادل انرژی مورد نیاز برای گرم کردن یک پوند آب به اندازه 1 درجه فارنهایت است. در تهویه مطبوع، واحدی است که برای نشان دادن مقدار انرژی مصرف شده برای حذف گرما از یک منطقه در یک ساعت استفاده می شود. برای درک بهتر BTU ها، می توانیم آنها را با کالری مقایسه کنیم. هر دو واحدهایی هستند که انرژی را اندازه گیری می کنند و درست مانند بدن ما، کولر گازی برای انجام بهینه کارهای روزانه به مقدار مناسب انرژی نیاز دارد. خیلی کم و عملکرد می تواند کند، بیش از حد باشد و می تواند سیستم و فضا را اضافه بار کند. همانطور که گفته شد، کولر گازی انرژی را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کند و BTU ها قدرت AC را به ما می گویند. به عنوان مثال، یک دستگاه کولر گازی 12000 BTU می تواند 12000 BTU را از یک اتاق در یک ساعت حذف کند.

بنابراین، هر چه رقم BTU بالاتر باشد، ظرفیت خنک کننده بیشتر و یک کولر گازی قدرتمندتر است. این واحد همچنین برای پمپ های حرارتی، چیلر و سایر وسایل گرمایشی و سرمایشی استفاده می شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که BTU برای کولر گازی به خروجی اشاره دارد، سرمایش یا گرمایش واحد شما برای خانه شما فراهم می کند، برخلاف ظرفیت ورودی که میزان انرژی مورد نیاز برای راه اندازی یک دستگاه، مثلاً یک کوره، را اندازه می گیرد.

راهنمای انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ

در این مرحله از انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ، ممکن است از خود بپرسید که کولر گازی شما چه ظرفیت خنک کننده ای باید داشته باشد. پاسخ به متراژ خانه یا اتاق شما بستگی دارد که یونیت داخلی سیستم کولر گازی در آن نصب خواهد شد. با این حال، به عنوان یک تخمین تنها بر اساس اندازه، کولر گازی ها به 20 BTU در هر فوت مربع و ارتفاع متوسط سقف نیاز دارند.

انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ

محاسبه ظرفیت BTU کولر گازی

فرمول زیر برای محاسبه ظرفیت BTU کولر گازی و انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ استفاده می شود:

20 BTU x 1 متر مربع / فوت

به این معنا که اگر می خواهید فضایی به مساحت 600 متر مربع با سقف 8 فوت را خنک کنید، به یک کولر گازی 12000 BTU نیاز دارید. این یک تخمین برای اتاقی است که در معرض شرایط آب و هوایی متوسط قرار دارد.

به عنوان مثال دیگر، برای خنک کردن یک آپارتمان دو اتاقه (اتاق نشیمن و اتاق خواب) به مساحت 800 متر مربع، به یک کولر گازی 16000 BTU نیاز دارید. برای یک خانه خانوادگی بزرگ به مساحت 12000 متر مربع، یک سیستم 24000 BTU مورد نیاز است. محاسبه ظرفیت مورد نیاز خانه شما با درک فرمول بالا آسان است.

جدول انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ

 

متراژ (متر مربع)

نوع فضا

ظرفیت مورد نظر (BTU)

9

یک اتاق

4000 الی 9000

9 الی 17

یک اتاق

6000 الی 7500

17 الی 25

یک اتاق

7500 الی 9000

25 الی 37

یک اتاق

9000 الی 10500

تا 37

چند اتاق

10500 الی 12000

37 الی 46

چند اتاق

12000 الی 13500

46 الی 65

چند اتاق

13500 الی 15000

65 الی 75

چند اتاق

15000 الی 16500

بیشتر از 84

فضای بزرگ

16500 الی 18000

84 الی 92

فضای بزرگ

18000 الی 19500

92 الی 102

فضای بزرگ

19500 الی 21000

102 الی 111

فضای بزرگ

21000 الی 22500

111 الی 140

فضای بزرگ

22500 الی 24000

140 الی 158

فضای بزرگ

24000 الی 25500

158 الی 177

فضای بزرگ

25500 الی 27000

177 الی 205

فضای بزرگ

27000 الی 28500

 

آیا کولر گازی با ظرفیت بالاتر همیشه بهتر است؟

شاید منطقی باشد که فکر کنیم هرچه ظرفیت BTU یک کولر گازی بالاتر باشد، بدون توجه به اندازه خانه ما، بهتر است. این یک تصور اشتباه رایج است، همانطور که ظرفیت کمتر از حد توصیه شده برای خنک کردن خانه ما کافی نیست، ظرفیت بالاتر نیز عواقب منفی خود را دارد. فقط به مقایسه کالری که در بالا انجام دادیم فکر کنید.

همانطور که قبل تر گفتبم انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ خانه و فضای شما اهمیت زیادی دارد زیرا وقتی ظرفیت کولر گازی خیلی کم است، کولر گازی با حداکثر توان خود به طور مداوم کار می کند و همچنان به سطح راحتی مطلوب نمی رسد. اساساً، گرمای زیادی برای واحد AC وجود خواهد داشت. این نه تنها مصرف انرژی را افزایش می دهد، بلکه طول عمر کولر گازی را نیز کاهش می دهد.

وقتی ظرفیت کولر گازی خیلی زیاد است، همانطور که مشخص است، BTU بالاتر همیشه بهترین نیست. وقتی کولر گازی بیش از حد قوی باشد، به سرعت اتاق را خنک می کند و چرخه را خاموش می کند. سپس برای حفظ دما دوباره روشن می شود. این چرخه روشن و خاموش مداوم در چنین دوره های زمانی کوتاهی باعث می شود که واحد AC سخت تر از حد نیاز کار کند. ناگفته نماند که یک واحد با ظرفیت بالاتر، مصرف انرژی بیشتری خواهد داشت، انرژی گرانبهایی را که می‌توان در جای دیگری خرج کرد، هدر داد و باز هم بر طول عمر آن تأثیر گذاشت.

کولر گازی با ظرفیت بالاتر

کولر گازی 24000 برای چه فضایی مناسب است ؟

یک کولر گازی 24000 BTU به طور کلی فضایی در حدود 1500 فوت مربع یا 111 الی 140 متر مربع را گرم و خنک می کند. با این حال، این عدد بر اساس چند عامل دیگر همچون منطقه آب و هوا، تعداد پنجره ها و کیفیت عایق متفاوت خواهد بود.

کولر گازی 18000 برای چه فضایی مناسب است ؟

کولر گازی 18000 BTU با قدرت باد 20 متری به طور خاص برای خنک کردن فضاهای تا 1000 فوت مربع یا 84 الی 92 متر مربع طراحی شده است که آن را برای خنک کردن چندین اتاق با یک واحد ایده آل می کند. کولر گازی با این ظرفیت در مدل های اسپلیت، پرتاب و پنجره ای موجود می باشد که این دستگاه به اندازه کافی قدرتمند است که به سرعت فضا را خنک کند و دمای مناسبی را حفظ کند، اما در عین حال به اندازه کافی در مصرف انرژی کارآمد است تا در هزینه های انرژی صرفه جویی کند.

راهنمای انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس توان

هنگام انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس توان و مقایسه دو دستگاه با ظرفیت خنک کننده یکسان، یکی از ویژگی هایی که می تواند بر تصمیم ما تاثیر بگذارد رتبه مصرف انرژی آنها است.

شاخص های مختلفی برای بهره وری انرژی وجود دارد که برخی از رایج ترین آنها عبارتند از EER (نسبت بازده انرژی)، SEER (نسبت بهره وری انرژی فصلی)، COP (ضریب عملکرد) و کدگذاری رنگ. یک AC با رتبه بازده انرژی بالاتر نسبت به نمونه مشابه با همان BTU و رتبه بازده انرژی کمتر انرژی کمتری مصرف می کند.

رتبه بندی EER یک کولر گازی ظرفیت BTU بیش از وات آن است. برای مثال، اگر یک کولر گازی 10000 BTU با برق مصرفی 1000 وات، امتیاز EER آن 10 (1000 BTU 10000  / watts) است. لوازم خانگی با EER بالاتر معمولاً گران تر نیز هستند، اما مصرف کمتری دارند. درک این موضوع و محاسبه اینکه چگونه هزینه اولیه واحد می تواند به صرفه جویی در قبض انرژی تبدیل شود و چقدر طول می کشد تا این صرفه جویی ها قیمت بالاتر را جبران کند، مهم است.

عوامل موثر بر انتخاب و خرید کولر گازی

همانطور که در بالا ذکر شد، حتی اگر BTU مورد نیاز را می توان به طور تقریبی با سطح خانه بر حسب فوت مربع و ارتفاع سقف تخمین زد، عوامل موثر دیگری نیز وجود دارد که قبل از خرید کولر گازی باید در نظر گرفته شوند. برخی از آنها را بررسی کرده ایم.

عوامل موثر بر انتخاب و خرید کولر گازی

تعداد و اندازه پنجره ها و نور خورشید

نور خورشید معمولاً چیز خوبی در نظر گرفته می شود، اما پنجره ها می توانند مقدار زیادی گرما را از طریق نور خورشید وارد کنند. اگر خانه شما دارای پنجره های زیاد یا بسیار بزرگ باشد، بیشتر در معرض نور خورشید قرار خواهید گرفت. همانطور که در مقاله کاهش مصرف برق کولر گازی اشاره کرده بودیم، این می تواند در آب و هوای گرمتر تعیین کننده باشد، جایی که AC شما به برق بیشتری برای خنک کردن خانه شما نیاز دارد.

جهتی که خانه شما رو به آن است.

 این که خانه شما چه سمتی دارد می تواند بر نحوه انباشت گرما در طول روز تأثیر بگذارد. به طور کلی، یک خانه رو به شرق در خنک ترین زمان روز، در صبح، بیشترین قرار گرفتن در معرض نور خورشید را دارد. در همین حال، یک خانه رو به غرب در گرم ترین زمان، از بعد از ظهر به بعد، در معرض نور خورشید قرار می گیرد.

آب و هوای منطقه نصب کولر گازی

کولر گازی در آب و هوای خنک تر، در مقایسه با آب و هوای گرم تر، نیازی به قدرتمند بودن آن ندارد، جایی که کولر گازی نیز باید بیشتر برای مدت زمان طولانی تری استفاده شود.

میزان رطوبت نسبی

اگر تابستان گرم و مرطوبی را تجربه کرده اید، می دانید که رطوبت بیشتر باعث می شود هوا گرم تر و ناراحت کننده تر شود. این به این دلیل است که هوای گرم در آن شرایط نمی تواند از بین برود، در اثر رطوبت به دام می افتد. همانطور که در مقاله درجه مناسب کولر گازی در تابستان توضیح داده بودیم، اگر در منطقه ای با رطوبت بالا زندگی می کنید، به کولر گازی که دارای عملکرد Dry Mode هستند، نگاهی بیندازید که به کاهش رطوبت محیط کمک می کند.

عایق بندی ساختمان

عایق بندی ساختمان برای اثربخشی کولر گازی و گرمایش بسیار مهم است. یک خانه با عایق بندی مناسب از خروج هوای خنک جلوگیری می کند و گرمای بیرون را حفظ می کند. برعکس با عایق بندی ضعیف اتفاق می افتد، روزهای گرم می توانند گرمتر و روزهای سرد، سردتر احساس شوند. به عنوان اولین قدم، درها و پنجره های خود را برای هر شکافی که می تواند هوای خنک را خارج کند، بررسی کنید.

چیدمان خانه

به عنوان عاملی که مستقیماً تحت تأثیر BTU نیست، بلکه بیشتر تحت تأثیر نوع کولر گازی قرار می گیرد، باید چیدمان خانه را در نظر گرفت. خنک کردن یک آپارتمان استودیویی باز با یک آپارتمان با اتاق خواب مجزا بسیار متفاوت است. معمولاً، این نوع کولر گازی توصیه شده را تعیین می کند، زیرا سیستم های کولر گازی دیواری اسپلیت برای اتاق های یک نفره ایده آل هستند، در حالی که یونیت های چند اسپلیت را می توان در اتاق های مختلف در سراسر خانه استفاده کرد و هر دوی این سیستم ها در طیف وسیعی از BTU های مختلف عرضه می شوند



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید