منو
تفاوت کولر گازی و کولر آبی
تفاوت کولر گازی و کولر آبی

سه شنبه 9 مرداد 1403

0 192 11

تفاوت کولر گازی و کولر آبی

تفاوت کولر گازی و کولر آبی چند جنبه دارد. یک کولر گازی از گاز مبرد استفاده می کند و 80 درصد بیشتر از کولر آبی برق مصرف می کند. کولر آبی برای فضاهای باز و برگ نیز مناسب است. کولر گازی به یک اتاق بسته نیاز دارد. کارکرد کولر آبی نسبت به کولر گازی هزینه کمتری دارد.

با فرارسیدن تابستان، بیشتر ما به دنبال غلبه بر گرما با خرید کولر گازی یا آبی جدید، جایگزینی سیستم های معیوب و قدیمی یا ارتقاء دستگاه های تهویه مطبوع قوی تر هستیم که با نیازهای ما سازگارتر هستند. از سوی دیگر، بسیاری از ما حتی ممکن است یک کولر آبی را در نظر بگیریم که در ظاهر راه حل اقتصادی تر و انعطاف پذیرترین برای نیازهای خنک کننده خانه باشد.

هر دوی این گزینه ها برای یک هدف کار می کنند،  ارائه خنک کننده و راحتی در هوای تابستان. با این حال، این که کدام یک را انتخاب می کنید تا حد زیادی به نیازهای خنک کننده و بودجه شما، همراه با عوامل دیگری مانند سهولت استفاده، آب و هوا و شرایط آب و هوایی محل زندگی شما بستگی دارد. پس در ادامه تفاوت کولر گازی با کولر آبی را بررسی می کنیم. باید کولر گازی بخریم یا کولر آبی ؟ بخوانید تا متوجه شوید.

تفاوت کولر گازی و کولر آبی در نحوه عملکرد

عملکرد کولر آبی بر اساس تبخیر آبی است که گرما را مصرف می کند. دستگاه هوای گرم را جذب می کند و آن را از یک محیط آغشته به آب سرد عبور می دهد. از حرارت برای تبخیر آب و اجازه تخلیه آن استفاده می شود. کولر گازی از طریق فشرده سازی یک گاز مبرد سرما ایجاد می کند. برای خنک کردن یک اتاق، کولر گازی به یک واحد بیرونی نیز نیاز دارد.

برای ایجاد سرما، کولر گازی از ماده مبرد استفاده می کند. دستگاه هوای گرم را جذب می کند، آن را از طریق یک سیم پیچ سرد عبور می دهد تا گرما را قبل از رد کردن آن بگیرد. یک کولر آبی، هوا را از یک محیط خیس شده در آب (آب اصلی یا آب مخزن آن) عبور می دهد. اصل عملکرد آن بر اساس تبخیر طبیعی گرما است.

کولر گازی، هوا را سرد و خشک می کند. گاهی اوقات، تفاوت دما بسیار مهم است و باعث ایجاد ناراحتی می شود. کولر آبی یک کولر تبخیری است. این دستگاه تعادل بین رطوبت و سرمایش را تضمین می کند. سطح رطوبت حدود 5 درصد افزایش می یابد. اختلاف دمای هوای سرد و گرم بیش از 12 درجه نیست.

کولرهای آبی در شرایط یا محیط های مرطوب کارایی خود را از دست می دهند، در حالی که کولر های گازی اینطور نیستند. حتی در شرایط مرطوب، دستگاه های کولر گازی می توانند به طور موثر عمل کنند.

یکی دیگر از عوامل مهم در مورد کولرهای آبی این است که بر خلاف کولرهای گازی که با درب و پنجره های بسته بهترین عملکرد را دارند، برای بهترین عملکرد کولر آبی بهتر است یک پنجره باز باشد.

تفاوت کولر گازی و کولر آبی

تفاوت سطح راحتی کاربری کولر گازی و کولر آبی

یک کولر گازی پس از راه اندازی کامل، برای استفاده روزمره بسیار آسان تر است. همانطور که قبل تر در مقاله کولر گازی کوچک برای اتاق توضیح داده بودیم، دستگاه های کولر گازی معمولاً دارای ریموت هایی هستند که به شما امکان می دهد آنها را از هر جایی در اتاق کار کنید و خنک کردن یک اتاق بسته بسیار سریعتر است. علاوه بر این، جدا از سرویس های دوره ای، کولر گازی ها برای ادامه کار به مداخله انسانی زیادی نیاز ندارند، بر خلاف کولرهای آبی که نیاز به پر شدن مداوم با لیترهای آب زیاد و تعویض پوشال دارند.

کولر گازی از ماده ی مبرد و یک فرآیند خنک کننده بسیار پیچیده تر استفاده می کند که ماه ها در یک زمان کاملاً خودکار عمل می کند. شما فقط باید اطمینان حاصل کنید که کولر گازی خود هر چند ماه یکبار سرویس می شود تا آن را در شرایط کارآمد نگه دارید.

تفاوت قیمت کولر گازی و کولر آبی و هزینه ها

بزرگترین مزیت کولر آبی مقرون به صرفه بودن آن است، قیمت کولر گازی حتی در برخی برندها 4 ، 5 برابر کولر آبی هم می‌ باشد. این باعث می‌شود که کولر آبی برای خریدارانی که برای اولین بار خرید انجام می دهند یا مشتریان کم هزینه ای دارند، گزینه بسیار جذاب تری باشد. بعلاوه، کارکرد کولرهای آبی بسیار مقرون به صرفه است، زیرا انرژی بسیار کمتری نسبت به کولرهای گازی مصرف می کند و بنابراین استفاده منظم تأثیر بسیار کمتری بر قبض برق ماهانه شما خواهد داشت. به همین منظور ما در مقاله ای به بررسی کم مصرف ترین کولر گازی پرداخته ایم.

با این حال، به خاطر داشته باشید که خرید کولر گازی ها سرمایه گذاری بسیار بزرگتر و بلند مدتی هستند. بنابراین، علاوه بر سرویس دهی منظم، سرمایه گذاری در یک برنامه گارانتی طولانی مدت نیز ایده خوبی است تا به محافظت از خود در برابر هزینه های هنگفتی برای اصلاح هر گونه نقص تولیدی که ممکن است کولر گازی شما داشته باشد، کمک کند.

تفاوت قیمت کولر گازی و کولر آبی

تفاوت کولر گازی و کولر آبی از نظر کیفیت هوا

کولر آبی با خنک کردن هوای تازه کار می کند و بنابراین کیفیت هوای بسیار بهتری را در اتاقی که در آن استفاده می شود ارائه می دهد. همچنین هوا مرطوب می شود که به بهبود کیفیت هوا و کاهش دما در اتاق کمک می کند. بنابراین گزینه بسیار مناسب تری برای کسانی است که نگران آلرژی ها و مشکلات تنفسی هستند، زیرا یک کولر هوا همان هوا را در یک اتاق بسته گردش نمی کند، همانطور که در مورد AC وجود دارد.

کولرهای آبی کنترل بسیار کمتری بر سطح خنک کنندگی دارند و در حالی که از دمای پایین تری نسبت به قبل اطمینان دارید، نمی توان گفت که چقدر می توانید آن را سرد کنید. از سوی دیگر، سیستم های کولر گازی با ارائه سطوح مختلف دما، حالت های خنک کننده و سرعت فن های مختلف و تنظیم جهت هواگیری کنترل بسیار بیشتری بر دما و آب و هوا در اتاق ارائه می دهند تا از خنک شدن موثرتر و سریعتر در اتاق اطمینان حاصل شود.

کولر های آبی همانطور که از اسمشان پیداست از آب برای خنک کردن استفاده می کنند که همچنین هوا را هنگام عبور از سیستم خنک کننده و پوشال ها مرطوب می کند. این باعث می‌شود که کولرهای آبی برای مکان‌های خشک مناسب باشند، جایی که هوای طبیعی معمولاً رطوبت کمی دارد و بنابراین هنگام خنک کردن کار با آن آسان تر می شود.

کولر گازی  بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و رطوبت به خوبی کار می کند زیرا خنک سازی در یک فضای بسته با چرخش مجدد همان هوا و اطمینان از خنک شدن آن تا دمای مطلوب با عبور مداوم از سیستم خنک کننده انجام می شود. بر خلاف کولرهای آبی که در مناطق خشک بهترین عملکرد را دارند، یک کولر گازی در یک محیط مرطوب به خوبی یک محیط خشک کار می کند، و آن را برای مناطق ساحلی و به طور کلی شرایط مرطوب مانند فصل باران های موسمی مناسب تر می کند.

علاوه بر این، نیازی نیست که دائماً به یک دستگاه آب اضافه کنید تا به آن اجازه دهید مانند یک خنک کننده هوا عمل کند، زیرا مکانیزم خنک کننده از گاز های مبرد استفاده می کند که مستقیماً هوا را هنگام عبور از سیستم خنک می کند. این می تواند در مناطقی که کمبود آب وجود دارد مفید باشد، زیرا راه اندازی یک کولر آبی مصرف آب زیادی دارد.

مزایای کولر گازی بر کولر آبی

ویژگی ها : کولر گازی بدون شک دارای ویژگی های پیشرفته ای هستند. دستگاه های کولر گازی با سنسورهای داخلی، رطوبت ساز، فیلتر، پاک کننده گرد و غبار و سایر ویژگی ها وجود دارد. از سوی دیگر کولرهای آبی با تکنولوژی پیشرفته ساخته یا طراحی نشده اند و در عین حال که دارای برخی ویژگی ها هستند، نمی توانند با سطح کولر گازی رقابت کنند.
اثربخشی : کولرهای آبی در شرایط یا محیط های مرطوب از کار می افتند، در حالی که کولر گازی اینطور نیستند. حتی در شرایط مرطوب، دستگاه ها می توانند به طور موثر عمل کنند.
سطح راحتی : سیستم های کولر گازی راحتی بیشتری را فراهم می کنند زیرا می توانند اتاق / سالن یا مکان مورد نظر را در چند دقیقه خنک کنند. از طرف دیگر کولرهای آبی با سرعت کمتری می توانند اتاق را خنک کنند.
استفاده فصلی : کولر گازی در حال حاضر با تکنولوژی و ویژگی های پیشرفته ساخته می شود که امکان استفاده از آنها را در تمام طول سال فراهم می کند. آنها می توانند اتاق را در صورت نیاز خنک یا گرم کنند در صورتی که کولرهای آبی فقط در تابستان قابل استفاده هستند.

نتیجه گیری

حال که به بررسی تفاوت کولر گازی و کولر آبی پرداخته ایم می توانید راحت تر بین این دو دستگاه انتخاب کنید تا حد زیادی به نیاز و موارد استفاده شما بستگی دارد. هر دو دارای مزایایی به نفع خود هستند، اما عوامل کلیدی تا حد زیادی به بودجه شما، شرایط آب و هوایی محل زندگیتان و نیازهای سرمایشی شما با توجه به قدرت و سرعت بستگی دارد. صرف نظر از اینکه کدام را انتخاب میکنید، گزینه های متعددی از برندهای معتبر موجود است که می توانید همین الان از فروشگاه اینترنتی بامین تهویه خریداری کنید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید